Puan Ver
Puan Ver

Atomlar(radyoaktif olmayan yada önemsenmeyecek kadar az olan) ne kadar süre düzenini koruyabilir?

14 milyar yıllık evrenimizde atomlar bozundumu? Bozunmadıysa ne zaman bozunacak? Evrendeki entropi olgusu yeni oluşan bir atoma ne zaman etki eder?

Atomlar 3 temel parçacıktan meydana gelir. Elektronlar, protonlar ve nötronlar. Proton ve nötronlar birbirine benzer, aynı kuarklardan oluşmuşlardır ve kütleleri neredeyse eşittir. Buna karşın nötronlar kararsızdır. Atom çekirdeği dışında hemen bozunurlar. Oysaki protonlar çok kararlıdır. Evrenin yaklaşık yaşı 110'dur. Buna karşılık bir protonun yaklaşık ömrü 1034 yıldır. Henüz bozunan bir protona rastlamadık ama bu bozunmayacakları anlamına gelmiyor.

Elektronlara gelince; enerji korunumu, düşük enerjili parçacıkların yüksek enerjili parçacıklara dönüşebilmesi için dışarıdan enerji almaları gerektiği anlamına gelir. Enerji ve yük korunumunu birlikte düşündüğümüzde, elektronların muhtemelen sonsuza kadar kararlı kalacakları sonucuna varırız. Çünkü eksi elektrik yüklü ve daha küçük bir parçacık bilmiyoruz henüz.

1. Protonlar Bozunur mu? Bilimfili

“Veri, bilgi değildir. Bilgi, kanaat değildir. Kanaat, bilgelik değildir. Bilgelik, gerçeklik değildir.”
Robert Royar