Soru & Cevap

Fizik & Kuantum

Emirhan Koç
Büyütecek bir alet değil de küçültecek bir alet yapılabilmesi mümkün mü? Gözlemleyebilmek için en az o cisim kadar büyük bir alet mi gerekiyor?
Puan Ver
Alıcı bulabilir miyim? En fazla kaç verebilir olası müşteri? Trilyonlarca doları veremez ki kimse. Maliyeti o kadar, bulmuşken alıcı bulamam. Hükümetler el koyar büyük ihtimalle orası ayrı,peki sonra bilim insanları bundan ne elde edebilir? Ne işe yarar bu? Soru komiklik peşinde gibi görünse de idrak etmek niyetiyle soruyorum
Ufuk Can Yıldız
Hava atomlarının (belki de bütün atomlar için geçerlidir, bilmiyorum) her sesi ve görüntüyü kaydettiği, o verilerin yüzlerce yıl geçse bile atomda saklı olup asla silinmediği ve bu bilgiye son bilimsel araştırmalar sonucunda ulaşıldığı gibi bir şey öğrendim. Bu konuda aydınlatır mısınız?
Puan Ver

Bu konuda hiç bir kaynak bulamadım. Galiba teknoloji çağının getirdiği bilgi kirliliğinin bir ürünüdür. Çünkü hiç bir kaynak bulamadım eğer ki kaynağınız varsa sorunuza kaynak eklemenizi öneririm. Böylelikle daha kolay yardım edebiliriz.

Ancak sesin nasıl yayıldığına değinebiliriz böylelikle konu daha iyi anlaşılmış olur. Ses bir dalgadır ve bu dalga havadaki atomlara çarpar ve onları titreştirir böylelikle havada ses dalgaları halinde yayılır. Her atom ile temas ettikten sonra belirli bir enerjisini kaybediyor yani ses enerjisi diğer enerji formlarına dönüşüyor ve zamanla bir yerden sonra sesin şiddetine göre hareket ettikten sonra duruyor.

Emre Gönenç
Puan Ver

İlk sorun ile başlayalım Emre. Büyük patlamanın öncesini bilmek yokluktan geldiğimizin kesin bir kanıtı olmak zorunda değil. Çünkü evrenden önce farklı evrenlerde olabilir yada bilmediğimiz şeyler etkileşmiş ve sonucunda evren oluşmuş olabilir. Durum böyle olmuş ise yoktan var olduk diyemeyiz. İşte tamda burada ikinci sorun ile devam etmemiz daha mantıklı olacaktır. Bilimsel olarak bu konuda bazı hipotezler üretilmiştir bunlardan bazıları: Apeiron, çoklu evren teorisi, sicim teorisi yada döngüsel evren teorisi. Bunlara biraz göz atalım.

1-) Apeiron

Kökeni Anaksimandros'a kadar giden bu görüşte bahsi gecen apeiron kelime anlamı olarak "sınırsız" demektir. Yani bu görüşe göre evren hep vardı ve hepte olmaya devam edecek. Evren hep var ve hepte devam edecek ise o halde bir başlangıcı olmaz. Yani yoktan var olma durumu olmaz çünkü hep vardı. O halde başlangıcı da olmaz.

2-) Çoklu evrenler

Bu düşünce bir çok bilim kurgu filmine de konu olmuş bir teoridir. Bu teoriye göre evren sonsuz farklı evrenler bütünün bir araya gelerek oluşturduğu evrenler kümesinden sadece bir tanesi. Bu açıdan bakarsak yine yoktan var olma durumundan bahsedemeyiz çünkü sonsuz farklı evren kümesinin içerisindeyiz belki de farklı evrenlerin etkileşimi ile oluştur kim bilir yani bu görüşte de yoktan var olma söz konusu değil.

3-) Sicim

Bu teori anlaşılması dolayısıyla anlatılması da zor bir konudur. Bu teoriye göre atomları oluşturan parçacıkları (Elektron-Proton-Nötron) oluşturan parçacıkları (Kuarklar-Leptonlar ve Basonlar.) oluşturan teorik bir parçacığın olduğu temeli üzerine kurulmuştur. Bu parçacığa sicim denilir. Bu parçacığın titreşmesi sonucu frekanslar oluşur bu frekanslar maddeyi ve enerjiyi oluşturur. Bu teoriye göre sonsuz farklı frekans kombinasyonu vardır ve hepside şuan tam olarak buradadır.

Ancak şuan bilimin kabul ettiği yoktan var olma durumudur. Yukarıda bahsi geçen olaylar sadece bir hipotezdir ve güçlü bir dayanağı yoktur. İyi okumalar.

Furkan Kaya
Schrödinger Denklemleri anlamak için gerekli matematik bilgim yok sanırım. Tam olarak nasıl anlayabilirim?

“Bir bilim insanı olmak, evrene her yönüyle aşık olmak gibidir.”
Mayim Bialik