Orion & Sirius

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Avcı (Orion) Takımyıldızı, kış aylarının vazgeçilmez görkemidir bize kalırsa. Ülkemizde yazları gündüz geçtiği için, kışa doğru gözlemlenebiliyor. Evrim Ağacı olarak teleskop kullanmadan çektiğimiz bu uzun pozlama fotoğraflarda gecelerin en parlak yıldızı 8.6 ışık yılı uzaklıktaki Sirius da el sallıyor. Sirius tek gibi gözükse de aslında Güneş'in yaklaşık iki katı olan Sirius A (en parlak) ve beyaz cüce olan Sirius B'den oluşan çift yıldız (binary) sistemi. Bu parlaklık yüzünden kendisi hakkında birçok komplo fikri ve rivayet oluşmuştur. Procyon ise Sirius'tan önce gelen yıldız anlamını taşır. O da Güneş'ten sonra görünen en parlak 8. yıldız ünvanına sahiptir.

Mitolojik olarak büyük avcı Orion ile ilgili birkaç anlatım var. Birinde Gaia tarafından, birinde ise Zeus tarafından cezalandırılarak takımyıldızı haline gönderiliyor. Hatta Poseidon'un oğlu olduğunu belirten anlatımlar da var. Çıplak gözle rahatlıkla gözlemlenebilen Orion içerisinde Betelgeuse avcının sağ omzuna, Bellatrix sol omzuna, Rigel sol ayağına ve Saiph sağ ayağına denk geliyor. Ortadaki üç çapraz yıldız, avcının kemerini (Orion Kuşağı) meydana getiriyor. Kuşağın altında, ölü bir yıldızın mezarı olan Orion Bulutsusu (Orion Nebula) ise avcının kılıcıdır. Betelgeuse'in sol üstündeki yıldızlar avcının sağ kolunu, Bellatrix'in sağındakiler de avcının kalkanını oluşturur. Bellatrix ile Mintaka yakın gibi gözükse de aralarında yaklaşık 950 ışık yılı vardır. Bellatrix bize 250 ışık yılı uzaklıktayken; Mintaka 1200 ışık yılı uzaklıkta. Yani üzerinde bulunduğumuz gezegen açısından bakınca aynı hizaya geliyorlar. Aslında Bellatrix bize, Mintaka'ya olan mesafesinden daha yakın.

Saz delicesi (Circus aeruginosus)