Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Her ne kadar dilimizde çok anlamlı olmasa da, "cycle" sözcüğü İngilizcede hem "döngü", hem de "bisiklet" anlamına gelmektedir. Bu nedenle Krebs Döngüsü, bir bisiklete benzetilerek bu harika görselde anlatılmaktadır.

Krebs Döngüsü (veya "Sitrik Asit Döngüsü"), oksijenli solunum yapan canlıların karbonhidratlardan, yağlardan ve proteinlerden elde ettikleri Asetil-CoA'yı oksijenle yakarak (okside ederek) karbondioksit ve kimyasal enerji üretmelerini sağlayan bir kimyasal tepkimeler bütünüdür. Daha anlaşılır şekilde sunacak olursak, ciğerlerinize çektiğiniz havanın, ağzınızı kullanarak yediğiniz besinlerle hücrelerinizde birleşerek, size hayat veren enerjinin üretimini sağlayan kimyasal tepkime dizgisi Krebs Döngüsü olarak anılmaktadır.

Krebs Döngüsü, yaşamın kalbinde yer alan döngülerden birisidir ve yapılan araştırmalar, döngünün canlılık haricinde (cansız olarak, abiyotik yöntemlerle) evrimleşmiş olabileceğini göstermektedir. Bu durum, kimyasal evrim sonucunda canlılığın cansızlıktan doğal süreçlerle ortaya çıktığı düşüncesiyle uyum göstermektedir. Krebs Döngüsü, hücresel metabolizmanın en erken yapıtaşlarından biri olarak evrimleşmiş olmalıdır.

Döngünün evrimsel tarihiyle ilgili araştırmalar sürüyor olsa da, oldukça ilginç sonuçlar da tespit edilmiştir. Örneğin, Krebs Döngüsü'nün benzeri olan daha ilkin döngülere oksijenli solunum yapmayan (anaerobik) bakterilerde rastlanmaktadır. Bu durum, kademeli bir evrimsel geçişe işaret etmektedir. Dahası, söz konusu döngünün birden fazla defa, birbirinden bağımsız olarak evrimleşmiş olabileceği de düşünülmektedir.

Hücre Teorisi ve biyokimya çerçevesinde, Krebs Döngüsü'nün yaptığı işi yapabilecek birden fazla döngü tespit edilmiştir. Ancak Krebs Döngüsü, bugüne kadar tespit edilenler arasında en verimlisi gibi gözükmektedir. Bu durum, evrimsel biyolojinin uyumlulaştırma mantığıyla önemli paralellikler göstermektedir. Yapılan analizler, birbirinden bağımsız Krebs-Benzeri Döngüler evrimleştiyse bile, bunların hepsinin yakınsak evrim sürecinden geçerek Krebs Döngüsü'ne evrimleştiğini düşündürmektedir.

• E. Meléndez-Hevia, et al. (1996). The Puzzle Of The Krebs Citric Acid Cycle: Assembling The Pieces Of Chemically Feasible Reactions, And Opportunism In The Design Of Metabolic Pathways During Evolution. Journal of Molecular Evolution, sf: 293-303.
  • O. Ebenhöh. (2001). Evolutionary Optimization Of Metabolic Pathways. Theoretical Reconstruction Of The Stoichiometry Of Atp And Nadh Producing Systems. Bulletin of Mathematical Biology, sf: 21–55.
  • H. Gest. (1987). Evolutionary Roots Of The Citric Acid Cycle In Prokaryotes. Biochemical Society Symposia, sf: 3-16.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 14/11/2019 00:21:18 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4231

“İnsanlar sürekli 'Bilim her şeyi bilmiyor!' deyip duruyor. E herhalde bilim her şeyi bilmediğini biliyor. Eğer her şeyi bilseydi, artık dururdu. Ama bilimin her şeyi bilmiyor oluşu, aradaki bilinmeyen boşlukları size en çekici gelen peri masalıyla, kafanıza göre doldurabileceğiniz anlamına gelmiyor.”
Dana O'Briain