Evrim Ağacı

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Gerçeklik Analizi Araştırmaları'nın bir parçasıdır. Bu sistem çerçevesinde analiz edilen iddialar, "Gerçek", "Karışık", "Sahte" şeklinde üç sınıfa ayrılmaktadır. Aynı analiz sistemi çerçevesinde, ünlü insanlara atfedilen sözler de incelenmektedir. Bu sözler, "Gerçek", "Hatalı Atıf", "İspatsız" ve "Sahte" şeklinde dört sınıfa ayrılmaktadır.

İnsanlar kollarını kavuştururken (kollarını çaprazlarken) ya sağ kolları üstte, ya sol kolları üste olacak şekilde güçlü bir tercihleri vardır ve bu genetik olarak belirlenir.

Bu konuda yapılan ve kökenleri 1932'ye kadar dayanan akademik çalışmaların hiçbirinde genlerle kol çaprazlama tercihi arasında doğrudan bir ilişki kurulamamıştır.

Bu tip fiziksel özellikler, Mendel Genetiği'ni anlatmak için genel geçer örnekler olarak sunulmaktadır. Çoğu zaman bu özelliklerin altında çok daha karmaşık genetik süreçler yatar. Bu süreçlerin göz ardı edilmesi, birçok fiziksel özelliğin tek bir genin varlığına veya yokluğuna (veya bu genin spesifik bir aleninin bulunma durumuna) indirgenir. Hata, buradan doğar.

Birçok insanın kol çaprazlama sırasında gerçekten de güçlü bir tercihi vardır: ya sol kol (L) üstte, ya sağ kol (R) üstte olacak şekilde. Bu durum, kimi zaman basit genetiği anlatmak için kullanılır. Mit, bu kol tercihinin genetikle, hem de tek bir genin sağ-dominant ve sol-dominant alelleriyle ilgili olduğu üzerine kuruludur. Mitin nasıl başladığı tam olarak bilinemese de, bu konuyu inceleyen ilk makale 1932 senesinde Weiner'in makalesidir. Bu makalede, bunun genetik bir temeli olmadığı net bir şekilde gösterilmektedir.

Kol çaprazlama, kişisel tercihlerden biri olarak karşımıza çıkmaktadır ve ters kol üstte olacak şekilde kol çaprazlama son derece rahatsız edici bir hissiyat yaratmaktadır. Bunu deneyebilirsiniz: önce olduğu gibi kollarınızı çaprazlayın. Sonra, diğer kolunuz üstte olacak şekilde çaprazlamayı deneyin. 1979 yılında Mascie-Taylor tarafından yapılan bir araştırma, popülasyonun yaklaşık %50'sinin sol, %50'sinin sağ kolları üste gelecek şekilde kavuşturduklarını göstermektedir. 1932 yılında Weiner'in çalışması her 22 kişiden 3'ünün iki şekilde de kavuştururken herhangi bir rahatsızlık hissetmediğini, 1988 yılında Reiss'ların yaptığı çalışma toplumun %4'ünün herhangi bir tercihi olmadığını göstermiştir.

Aileler ve ikizler üzerinde yapılan akademik çalışmalar, kol çaprazlama (kavuşturma) ile genler arasında hiçbir bağlantı bulamamıştır. Sol kolunu üstte tercih eden ailelerin birkaç nesildeki tüm çocuklarının sağ kolları üste gelecek şekilde doğabildikleri gözlenmiş ve bu gözlem tekrarlanmıştır. Ayrıca ikizlerin birinin sağ, birinin sol kolunu tercih ettiği gözlenmiştir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/10/2020 04:38:52 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1551

“Gerçekliğe kıyasla bilimimiz oldukça ilkel ve çocukçadır. Ancak o, sahip olduğumuz en değerli şeydir.”