Karasal Sürüngenleri Denizel Sürüngenlere Bağlayan, Yunus-Benzeri Bir ''Ara Tür'' Keşfedildi!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Yeni ortaya çıkarılan bir fosil, yunus-benzeri ichtyosaurları, amfibik geçmişlerine bağlıyor. Bu fosil, yunus-benzeri ichtyosaurların kara yaşantısından su yaşantısına geçişinin ilk doğrudan örneği oldu ve fosil kaydındaki boşluğu doldurdu. Fosil, Davis'te bulunan Kaliforniya Üniversitesi'nden araştırmacıların çabası sayesinde, Japonya'nın Anhui bölgesinde keşfedildi.

Ichtyosaurlar günümüzden 250 milyon yıl kadar önce dinozorlar çağında yaşamış denizel sürüngenlerdir (deniz sürüngenleridir). Bu bulgudan önce, bu canlıların karalardan sulara geçtikleri zamana ait doğrudan bir fosil örneği bulunmuyordu. Davis Kaliforniya Üniversitesi'nden Yer ve Gezegen Bilimleri Bölümü'nden Prof. Dr. Ryosuke Motani, şöyle söylüyor:

"Artık bu geçişi gösteren bir fosilimiz var. [E.A.: Denizlere adapte olmuş olmasına rağmen,] karalara da çıkmasını engelleyen hiçbir şey yok."

Fosil, 248 milyon yıl öncesine, Triyasik Dönem'e (250-200 milyon yıl öncesi) tarihlendi ve canlının uzunluğu 45 santimetre kadar. Bu yeni ichtyosaur fosili, bugüne kadar tespit edilen ichtyosaur örneklerinden de belli başlı farklılıklar gösteriyor. Örneğin, normalde ichtyosaurların tamamı sadece denizde yaşayabiliyorlar; ancak bu tür hem denizlerde, hem de karalarda rahatlıkla yaşayabiliyor. Ayrıca yeni fosil üzerinde alışık olunmayan büyüklükte yüzgeçler bulunuyor. Bu yüzgeçlerin, karada da harekete izin verdiği düşünülüyor. Ayrıca bilek kemikleri, vücudunun ağırlığını karalarda da taşıyabilecek kadar güçlü; buna diğer ichtyosaur fosillerinde rastlanmıyor.

Bunun haricinde yeni keşfedilen amfibik (hem suda, hem karada yaşayabilen) ichtyosaurda bulunan kısa burun, karasal sürüngenlerle benzerlik gösteriyor. Buna karşılık, tıpkı diğer denizel ichtyosaurlardaki gibi uzun ve gaga benzeri bir burna sahip. Yani atalarıyla torunları arasında tam bir geçiş özelliği gösteriyor.

Geçiş özellikleri bunlarla da bitmiyor: fosilde aynı zamanda genellikle denizel sürüngenlerde görülen kalın setli kemikler bulunuyor. Ancak kemiklerin bu yapısı, karasal ile denizel canlıların kemikleri arasında özelliklere sahip. Bu geçiş sürüngeninde bulunan daha iri kemikler, canlının daha da irileşebildiğini gösteriyor. Bu da, tamamen deniz yaşantısına adapte olacak torunlarından önce, suların karalarla birleştiği sahillerde hayatta kalabildiğine işaret ediyor.

Araştırma sonuçları 5 Kasım 2014'te Nature dergisinde yayımlandı.

Görsel: Bulunan fosilin bir rekonstrüksiyonu.

2. Washington Post