Hem HIV, Hem Ebola Virüslerinin Hücreden Ayrılmasını Engelleyen Proteinler Keşfedildi!

Yazar IFLS Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
2,633 Okunma Sayısı
Notlarım
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 6 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Hücrelere HIV-1 girişine destek olduğu keşfedilen bir protein ailesi, beklenmedik bir tezatla, virüsün serbest bırakılmasını da güçlü şekilde engelliyor. İlginç bir şekilde, bu proteinlerin, Ebola virüsü dahil diğer virüslerin serbest bırakılmasını da baskıladığı keşfedildi. Bu ilgi çekici yeni keşifler bize, AIDS’in hem virüs enfeksiyonu hem de gelişimi için, uzun vadede yeni antivirüs stratejilerine yönlendirebilecek yeni bakış açıları sağlıyor. Araştırma, Proceedings of National Academy of Sciences dergisinde yayımlandı.

Virüsler kendi kendilerini kopyalayamaz ve bu yüzden bunu yapması için bir konak hücrenin metabolizmasını ele geçirmek zorundadır. Konak hücrelerin içine girmek için, HIV, ya da diğer adıyla insan bağışıklık yetmezliği virüsü, hedef hücrelerdeki reseptörlere bağlanmaya ihtiyaç duyar. Bu, sonunda virüsün içeri girmesini sağlayacak bir dizi olayı tetikler; içeriye girdiğinde, HIV hücreyi daha fazla virüs yapan bir fabrikaya dönüştürür.

Son çalışmalarda, Ebola, Batı Nil virüsü, dang virüsü gibi çeşitli virüslerin içeri girmesinin sağlanmasında kritik rol oynayan, TIM proteinleri adı verilen bir protein ailesi tanımlandı. Missouri Üniversitesi araştırmacıları şimdi de bu proteinlerin ilginç bir şekilde sadece konak hücrelere HIV-1 girişini desteklemekle kalmayıp virüslerin serbest bırakılmasını da önlediğini keşfettiler.

Bu çalışma için, bilim insanları çeşitli moleküler, biyokimyasal ve mikroskobik teknikleri kullanarak HIV-1 ve TIM proteinleri arasındaki etkileşimleri incelediler. HIV-1, konak hücreden tomurcuklanmaya (ya da çıkmaya diyelim) başladığında, TIM proteinlerinin viryonlara dönüştüğünü ve parçacıkları hücre zarına bağladığını keşfettiler. Hem hücre zarında hem virüs parçacıklarının dış kısmında bulunan fosfatidilserin (PS) adlı bir lipit ile olan etkileşimler bu bağlanmaya aracılık ediliyor. PS genellikle hücrenin iç kısmında gösterilir, fakat virüs enfeksiyonu dış kısma çıkmasına sebep oluyor, bu da hem PS’nin hem TIM’in artık hücrenin ve virüsün yüzeyinde bulunduğu anlamına geliyor. Sonra HIV-1 hücreden çıkmaya çalıştığında TIM ve PS bir başkasına bağlanıyor ve parçacıkların hücre yüzeyinde tutulmasına sebep oluyor.

Ekip ayrıca TIM proteinlerinin ilginç bir şekilde, HIV ve Ebola virüsüyle aynı aileye ait bir fare virüsü dahil, diğer virüslerin serbest bırakılmasını baskıladığını da keşfetti.

Bu keşifler virüs enfeksiyonu anlayışımızı zenginleştirirken, baş araştırmacı Shan-Lu Liu HIV’in TIM proteinleriyle etkileşiminin olumlu bir etken mi yoksa olumsuz bir etken mi olduğunun bu aşamada net olmadığının altını çiziyor ama şöyle diyor:

Yine de bu keşif, TIM-ailesi proteinlerinin biyolojisini anlamak ve gelecekteki antivirüs tedavileri için potansiyel olarak uygulamalar geliştirmek olan nihai amacımıza katkı sunuyor.
  1. Çeviri Kaynağı: IFLS | Arşiv Bağlantısı