Güneş Sistemimizde Yeni Bir Cüce Gezegen Bulundu!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Güneşin etrafında, şimdiye kadar bilinen en uzak yörüngede dönen yeni bir gök cismi keşfedildi (görselde turuncu renkli olan yörünge Sedna'yı, kırmızı renkli olan yörünge yeni keşfedilen objeyi ve mavi renkli halka ise Kuiper kuşağını gösteriyor).

10 yıl önce, Sedna adı verilen bir cisim Güneş Sistemi'nin sınırlarında dolanırken bulundu ve Güneş Sistemi’nin kabul edilen eski sınırlarını genişletti. Sedna, Güneş'e Plüton'un olduğundan 3 kat daha uzakta bulunuyor.Yörüngesinin Güneş'e en uzak noktası 130 milyar, en yakın noktası ise 13 milyar kilometre. Plüton, on binlerce buzlu cisim barındıran Kuiper Kuşağı'nda, Sedna ise Güneş etrafında dönen kuyruklu yıldızların deposu olarak da anılan Oort Bulutu'nda bulunmuştu. Yeni keşfedilen ve 2012-VP113 olarak adlandırılan muhtemel bir cüce gezegen olan bu cisim de tam olarak 10 yıl önce Sedna'nın bulunduğu bu alanda keşfedildi.

Yeni keşfedilen ve 2012-VP113 olarak adlandırılan gök cismi, bilimadamları Chadwick Trujillo ve Scott Shepperd tarafından Karanlık Enerji Kamerası'da uzak mesafelerdeki nesnelerle ilgili araştırma yaparken bulundu. İlk gözlemlerinden itibaren 2012-VP113'ü kayıt altına alan bilim insanları, daha sonra yaptıkları gözlemlerde bu cismin tüm yörüngesini haritalandırdılar. Bu sayede 2012-VP113 hakkında birtakım şaşırtıcı bilgiler elde ettiler. Örneğin, Sedna yörüngesinde ilerlerken Güneş'e yaklaşık olarak 1000 astronomik birim (Au) yakınlaşıyor, fakat şaşırtıcı şekilde 2012-VP113 sadece 452 Au yakınlaşıyor. Ayrıca 2012-VP113, Sedna'nın hemen hemen yarısı boyutunda ve tahminen yüzeyi buzlarla kaplı. 2012-VP113'ün kaşifi astronom Trujillo şöyle diyor:

''Bu tür keşifler Güneş Sistemimizin doğumuna ışık tutmaya başladı, bize Güneş Sistemi hakkında bilmediğimiz şeyler gösterecek. Güneş Sistemi'nin sınırlarının ötesini tatmaya başladık.''

Sedna'nın ve 2012-VP113'ün Ooort Bulutu'nun birer üyeleri oldukları düşünülüyor. Ama bilim insanları, bu bulutun üyeleri oldukları düşünülen 6 başka gök cisminin de peşindeler. 2012-VP113 hakkındaki makale ise 26 Mart 2014'te Nature dergisinde yayımlandı.

Kaynak: Bu yazı Özgür Akpınar tarafından IFLS sitesinden çevrilmiştir.

Görsel: Scott Shephard (Carnegie Institution for Science)

Araştırma Melezlerin Nasıl Hayatta Kaldığını Açıkladı!

Öpüşmenin Tarihi