Fillerin Yok Oluşu, Modern İnsanın Yükselişinin Önünü Açmış Olabilir!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Filler uzun zamandır Homo erectus beslenmesinin bir parçası olarak bilinmekteydi. Fakat bu özel beslenme kaynağının hem insanın atası olan Homo erectus türünün sağ kalmasıyla, hem de modern insanın evrimiyle ilişkisindeki önemi şimdiye kadar anlaşılamamıştı.

Tel Aviv Üniversitesi araştırmacılarından Dr. Ran Barkai, Miki Ben-Dor ile TAÜ Arkeoloji ve Antik Yakın Doğu Araştırmaları Bölümü Profesörü Avi Gopher, İsrail’de yer alan Gesher Benot Ya'aqov'un Avrupa Paleolitik Dönemi’ne ait bölgesindeki hayvan kemiklerinin, Homo erectus ile bağlantısını tanımlayan yayınlanmış verileri incelediklerinde; fil kemiklerinin genele oranla yalnızca yüzde 2-3’ten ibaret olduğunu fark ettiler. Fakat araştırmacılara göre, bu düşük rakamlar yanıltıcıydı. Her ne kadar 6 tonluk bir hayvanın kemikleri bölgedeki kemiklerin küçük bir yüzdesi tarafından temsil edilmişse de, aslında bu rakam hayvan kaynaklı kalorilerin yaklaşık %60'ına karşılık gelmekteydi.

Avlanması kolay kocaman bir paket yemek olan fil, 400 bin yıl önce Orta Doğu’da yok olarak Homo erectus türünün beslenme alışkanlığını önemli ölçüde değiştirdi. TAÜ - Sackler Tıp Fakültesi'nden Prof. Israel Hershkovitz ile birlikte çalışan araştırmacılar, beslenmeyle ilgili bu kanıtlarla diğer kültürel ve anatomik kanıtlar arasında bağlantılar kurdu. Besin ihtiyaçlarını daha küçük ve hızlı avlarla karşılamak için daha becerikli ve bilgili olması gereken bu yeni hominidlerin, İsrail'deki Qesem Mağrası’nda yavaş yavaş ortaya çıkarak Orta Doğu tabiatında baskın duruma gelip en sonunda Homo erectus türünün yerini aldığı sonucuna vardı.

PloS One dergisinde yayınlanan bu bulgular, fillerin 400 bin yıl önceki yok oluşlarının nedeninin modern insanın ilk olarak Orta Doğu'da ortaya çıkışı olduğunu öne sürüyor. Afrika’da ise Homo sapiens, fillerin arkeolojik bölgelerden yok olmalarından çok daha -200 bin yıl- sonra ortaya çıkmıştır.

Kusursuz Yemek Paketi

Diğer primatların aksine, insanların bitki dokularından enerji alabilme ve proteini enerjiye dönüştürme becerileri sınırlıdır. Yani yemek pişirmek için gereken ateşin yokluğunda, hayvansal yağlarla desteklenmesi gereken Homo erectus'un beslenmesi, yalnızca sınırlı miktarda bitki ve proteinden oluşuyordu. Bu yüzden; diğer av kaynaklarından daha yavaş, grupları beslemeye yetecek kadar büyük, ne olursa olsun mevsim sonuna kadar ideal protein/yağ oranını koruyan devasa hayvanlar olan filler, avlanmada paha biçilemez ganimetlerdi. Kısaca Ben-Dor, bu değişmenin Homo erectus'tan daha hafif ve daha büyük beyinli olan modern insanların görünüşünde belirgin olduğunu belirterek şölye diyor:

"Filler, Homo erectus için ideal bir yemek paketidir. Filler yok olmaya başladığında, Homo erectus daha küçük ve daha baştan savma hayvanlar avlamak zorunda kaldı. Enerji ihtiyaçları artmasına rağmen bitki tüketimi ve protein alımları sınırlıydı. Bu yüzden enerji, yağlardan gelmek zorundaydı. Bütün bu nedenlerle Homo erectus avcılığa uygun olmalıydı."

Bu bilgileri onaylamak için araştırmacılar yaklaşık 800 bin yıl öncesine dayanan ve Homo erectus ile ilişkili olan Gesher B'not Yaakov bölgesi ile 400 bin ile 200 bin yıl öncesine dayanan Qesem Mağarası’ndan arkeolojik kanıtları karşılaştırdı. Gesher B'not Yaakov bölgesi, fil kemiklerini içeriyordu; fakat fil kemiklerinden yoksun olan Qesem Mağrası’nda araştırmacılar, erectus sonrası homininlerin varlığına dair bıçaklar, yiyecek paylaşımı ve alışılagelmiş ateş kullanımı gibi izler keşfetti.

Orta Doğu’da Evrim

“Modern insan, Afrika'da 200 bin yıl önce evrimleşti.” diyen Dr. Barkai'ye göre geçerli örnekler, bu olayın onların dünya çapında ilk kez ortaya çıkışı olduğunu gösterir. Arkeolojik kayıtlar bize Afrika'da fillerin, Avrupa Paleolitik Dönemi'ne ait medeniyetle birlikte insanların orada ortaya çıkmasıyla yok olduğunu anlatıyor. Her ne kadar günümüzde Afrika'da filler bulunabilse de çok az tür hayatta kaldı ve üzerinden 200 bin yıl geçtikten sonra hayvanların arkelojik bölgedeki varlığına dair hiçbir kanıt bulunamamıştır. Yalnızca filler ve Homo erectus’un beslenmesi üzerindeki buluşların, modern insanın evrimleşmesine dair uzun zamandır beklenen bir açıklama getireceğinden değil; aynı zamanda bilim adamlarının modern insanın “doğum yeri” hakkında ne bildiğinden şüphe duyan araştırmacılara göre, Orta Doğu'daki koşulların 400 bin yıl öncesiyle benzerliği tesadüf değil. Qesem Mağarası'ndaki kanıtlar, bu devrimsel zaman çizelgesini destekliyor. Bölgede yaklaşık 400 bin yıl öncesine dayanan bulgularr, yeni ve yenilikçi insan davranışları ile yeni insan tipinin varlığını kanıtlamakta. Profesör Gopher'ın sözleriyle bitirelim:

“Bu, insanların hikayesini anlamada yeni bir dönemin başlangıcı.”

Çeviren: Irmak Subaşı

Kaynak: ScienceDaily

100 Milyar Hayvanı Kapsayan Meta-Analiz, GDO'nun Güvenli Olduğunu Gösterdi!

Arıkuşları ve Sinekkuşları: Evrimin En Net Örneklerinden Biri...