Farelerin Embriyonik Gelişimleri Manipüle Edilerek Evrimsel Değişiklikler Yeniden Üretildi!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Helsinki Üniversitesi ve Autònoma de Barcelona Üniversitesi’nden (UAB) bir grup araştırmacı fareler üzerinde yaptıkları deneylerde  doğada milyonlarca yıl sürecek morfolojik değişimleri deneysel olarak üretmeyi başardı. Bilim insanları laboratuvar koşullarında farenin embriyolojik gelişimi sırasında küçük ve kademeli modifikasyonlar yaparak elde edilen dişlerin morfolojik olarak  farelerden milyonlarca yıl önce ayrılan kemirici türlerinin fosil kayıtlarındaki dişlerle çok benzer olduğunu keşfetti.

Helsinki Üniversitesi Biyoteknoloji Enstitüsün’de dişlerin gelişimini değiştirmek için embriyoda gelişim sırasında yapının oluşmasını ve organlarının farklılaşmasını düzenleyen ectodysplasin A (EDA) proteini tarafından kodlanmamış farelerden alınan embriyonik diş kültürlerinin üstünde çalışıldı. Bu kültürlerden elde edilen dişler arasından bu mutasyona sahip olanlar çok basit formlar oluşturdular ve bunların düzenli taç yapıları vardı. Bilim insanları embriyonik hücrelere kademeli olarak farklı miktarda EDA proteinleri ekleyerek hücrelerin gelişmelerine izin verdi.

Araştırmacılar, kaplamalarında farklı derecede karmaşıklıklara sahip dişler gözlemledi. Gözlenen ilk değişimler yaklaşık 200 milyon yıl önce Triyasik dönemde ortaya çıkan hayvanlarınkiyle örtüşüyor. Daha arka kalıpların gelişimi yaklaşık 60 milyon yıl önceki Paleosen evrede zaten soyu tükenmiş kemirgenlerde bulunan evrimin farklı aşamalarıyla örtüşüyor.  Araştırmacılar böylece deneysel olarak memeli diş fosil kayıtlarında gözlenen geçişi yeniden elde etti.

Bilim insanları, UAB ve Helsinki Üniversitesi’nden olan Isaac Salazar-Ciudad’ın oluşturduğu “bilgisayar model tahmin programı” ile bu dişlerin şeklini, her bir hücrenin alan konumunu hesaplayarak  bir grup eşit hücreden karmaşık 3 boyutlu  tam bir azı dişine nasıl dönüştüğü karşılaştırdı. Bu program, bir gen modifiye edildiğinde  dişin morfolojisinde oluşabilecek değişiklikleri tahmin edebilir ve bu sayede evrimsel süreçte oluşan değişiklikler için açıklama sunar. Isaac Salazar-Ciudad şöyle diyor:

“Evrim bireylerin farklı yollardan çevrelerine uyum sağlama yeteneği olarak açıklanmıştır ancak bireyler morfolojik olarak nasıl ve niçin farklılaşıyor bilmiyoruz. Bu araştırma, olası varyasyonların şekli ve doğal seçilim arasındaki oyunda dahil evrimi anlamamıza yardım edecektir.”

Helsinki Üniversitesi ve Autònoma de Barcelona Üniversitesi’ne ek olarak, California Üniversitesi, Beijing Çin Bilim Akademisi, Monash Universitesi ve Melbourne Victoria Müzesi’ndeki araştırmacılar da katıldı. Araştırma Nature de yayımlandı.

Görsel: Eric Isselée / Fotolia

1. Bu yazı ScienceDaily sitesinden çevrilmiştir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 23/07/2019 04:43:08 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3929