Evrim Ağacı Bilimle İlgili İnternet Sitesi Tavsiyeleri

10,579 Okunma Sayısı
Notlarım

100.000 Yıldız!

Siteye Gitmek İçin Tıklayın: 100.000 Stars

Google'ın Chrome tarayıcı için başlattığı deneysel çalışmalar için hazırlanan siteler baş döndürücü olabiliyor. Bu internet sitesinde de, Güneş'e en yakın olan 100.000 yıldız arasında gezinmeniz mümkün! Her yıldız hakkında Wikipedia bilgilerine ulaşabiliyor ve kıyaslamalar yapabiliyorsunuz. Ayrıca sol üst köşeden "Tur Yap" seçeneğine tıklarsanız, sizi yıldızlar arasında bir gezintiye çıkarıyor.

NatGeo: Bütün Buzullar Erirse Dünya Neye Benzer?

Siteye Gitmek İçin Tıklayın: National Geographic

Bu sitede göreceğiniz haritalar, günümüz Dünya'sını göstermektedir; ancak tek bir farkla: Bu haritalarda, gezegenimizdeki tüm buzullar erimiştir ve bu sebeple su seviyesi 66 metre yükselmiştir. Bu da, kıyı şeritlerini, kıtaları ve denizleri tamamen değiştirmektedir. Kıtaların günümüzdeki hallerinin su altında kalan kısımları daha silik bir şekilde gösterilmiştir.

Gezegenimizde 20 milyon 841 bin kilometre küp civarında buzul bulunmaktadır. Eğer bu hızla gidecek olursa, 5.000 yıl içerisinde bu buzulların tamamı eriyecektir. Eğer gezegenimize inatla karbondioksit pompalayıp, tüm buzları eritmeyi "başarabilecek" olursak, gezegenimizin ortalama sıcaklığı şu andaki 14 santigrat derece yerine 27 santigrat derece olacaktır.

Open Tree of Life

Siteye Gitmek İçin Tıklayın: Open Tree of Life

Hayvanlar alemi çok geniş olmasına rağmen bilim insanları da biliyor ki bu alemin yalnızca küçük bir kısmı hakkında bilgi sahibiyiz. An itibariyle 2.3 milyon türden haberdar olmakla beraber, bazı tahminlere göre de her yıl ortalama 15,000 yeni türün bulunmasıyla bu sayı daha da artıyor. Amerika’daki 12 farklı kurumdan yıllar boyunca bütün bu hayvanları belgelemek ve sayılarını belirlemek için bir araya gelen araştırmacılar, bilinen tüm türleri ve aralarındaki evrimsel ilişkiyi görselleştirmek amacıyla kapsamlı bir şema oluşturdu. Sitede, akademik çalışmalarla taksonomileri belirlenmiş türlerin filogenetik ağaçlarını oluşturabilirsiniz.

Flight Radar 24

Siteye Gitmek İçin Tıklayın: Flight Radar 24

Site oldukça ilgi çekici. Basitçe yaptığı, Dünya üzerindeki yolcu uçaklarının yaklaşık %60'ının rotasını anlık olarak (veya anlığa yakın şekilde) takip etmek... Böylece bir sevdiğiniz uzaktan (veya yakından) uçakla gelecekse, uçağının rotasını, hızını ve hatta özelliklerini takip edip öğrenmeniz mümkün. Uçakla sık seyahat edenlere veya tanıdıklarını merak edenlere bulunmaz bir fırsat! Site, bu uçakları bulmak ve takip etmek için ADS-B adı verilen ve yolcu uçaklarının çoğunda bulunan bir cihazdan gelen verileri kullanıyor. Bunlar üzerine çeşitli ülkelerin havacılık bürolarından gelen verileri de ekliyor. Sitede ayrıca uçakların rota tarihlerini tekrar izlemeniz de mümkün.

Gerçekten oldukça faydalı bir site olduğunu düşünüyoruz. Ancak şimdiden uyaralım, bağımlısı olabilirsiniz. Uçakların hareketini izlemek tuhaf bir şekilde eğlenceli çünkü... Ayrıca gezegen üzerinde ne kadar fazla uçağın hareket halinde olduğunu görmek de baş döndürücü!

Öklid: Geometri Oyunu

Siteye Gitmek İçin: Euclid The Game

Matematiği tepeden inme bir şekilde öğrenmek çoğu zaman hüsranla veya içi boş, anlamsız bir ezber yığınıyla sonuçlanır. Kişinin ufkunu açacağına, daraltır. Halbuki matematik ve bir nevi ondan doğan geometri, bilimin iletişim aracıdır. Bu dili öğrenenler akademik düzeyde iletişim kurabilirler. Bu dili kullanabilenlerse, bilimi üretirler. Hep sorulur "Bu öğrendiklerimiz ne işe yarayacak ki?" Şu anda bu cümleyi kurup milyonlara tek bir tıklamayla aktarabiliyorsanız, bunu o bilgiler sayesinde inşa ettik. Karaciğeriniz iflas etmiş halde hastaneye koştuğunuzda hayatta kalabiliyorsak, sizi yaşama döndüren ilaçları okulda öğrendiğiniz o bilgiler sayesinde ürettik. Kısaca medeniyeti, o okullarda gördüğümüz matematikle, fizikle, kimyayla, biyolojiyle ve bunların uygulanmasını sağlayan mühendislikle, mimarlıkla, ekonomiyle inşa ettik. Evet, eğitimin insan zekasına hakaret edecek düzeyde bağnaz, kapalı ve tek yönlü olduğu konusunda hemfikiriz. Ancak eğitim sistemine kafa tutarken, "eğitim"in kendisine kafa tutmadığımızdan emin olmak gerekiyor.

İşte sisteme kafa tutarken yapabileceğiniz en sağlıklı yaklaşımlardan biri, muhtemelen, kendi kendinizi eğitmek olacaktır. Yine az önce sözünü ettiğimiz bilgiler sayesinde inşa ettiğimiz medeniyet, aslında buna fazlasıyla müsaade etmektedir. Elbette hiçbir şahsi araç, sistemli bir eğitimin yerini tutmayacaktır belki; ancak onu pekiştirebilir ve hayatımız içerisinde uygulamaya koymamızı sağlayabilir. Bu sebeple, yazılımcılar tarafından geliştirilen araçlar çok kritik bir öneme sahip olmaktadır.

Bu oyun, matematiğin ve geometrinin temellerinin anlaşılabilmesi için geliştirilmiştir. 5 temel geometrik ilişki kullanarak (iki eğrinin kesişimi, düzlem içerisindeki bir nokta, doğru parçası, ışın ve çember) çeşitli görevleri tamamlamanız istenmektedir. Bu görevleri tamamlarken, geometrinin de temellerini öğrenebileceksiniz. Ancak oyun, sandığınız kadar kolay olmayacaktır. Keyifli oyunlar!

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/07/2021 19:55:59 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1540