Evrim Ağacı

Bu yazı, Discover Magazine isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Güneş sistemimizin dışındaki gezegenlerin meraklıları şu sıralar heyecan verici günler geçiriyor. Uzun zamandır beklenen, NASA’ya ait Kepler Teleskobu'nun keşifleri sonunda açıklandı ve Güneş Sistemi'mizin dışında 700’den fazla "Yeni Dünya"nın var olduğu doğrulandı. Gerçekten heyecan verici!

Fakat bu haber sadece bir gün sonra biraz değiştirildi. Uzun yıllar boyunca astronomlar tarafından keşfedilen birçok "Süper Dünya" (boyut olarak bizim Dünya'mızdan büyük Neptün’den küçük) , yıldızlarıyla arasında yaşanabilir bölge uzaklığında (tıpkı Dünya ile Güneş arasındaki uzaklık gibi) olsa da aslında pek de konuksever olmayabilir.

Fakat dış gezegenler hakkındaki yeni haberler, dünyamız dışında da hayat olabileceği iddialarını destekler nitelikte. Yeni bir çalışma, güneş sistemimizin dışında bulunan ve potansiyel olarak üzerinde yaşanılabilir gezegenlerin düşünülenden daha fazla sayıda olabileceğini gösteriyor.

Araştırmanın uluslararası astronomlardan oluşan yazar ekibi Güney Avrupa Gözlem Evi’ne ait Yüksek Hassasiyetli Dikey Gezegen Hızı Araştırıcısı (HARPS) ve Ultraviyole ve Görsel Echelle Spektrografı (UVES) tarafından yapılan iki gezegene ait gözlem verilerini bir araya getirip analiz ettiler. Elde edilen verilere ileri istatiksel teknikler uygulayan ekip, en az bir adet düşük kütleli (Dünyamızdan 10 daha hafif) uzak gezegene ev sahipliği yapan, kızıl cüce adı verilen özel bir yıldız türü keşfettiler. Bilim insanları evrende çok sayıda yaşanabilinir gezegen olduğunu bekliyordu fakat her bir kızıl cücenin etrafında en az bir tane bu tip gezegen bulmak onları şaşırttı. Bu beklenmedik bir şeydi çünkü kızıl cüceler, gezegenlere ev sahipliği yapmak konusunda çok verimli olamıyorlardı. Bazı tahminlere göre evrendeki tüm yıldızların dörtte üçü kızıl cüce.

Fakat keşifler bu kadarla sınırlı değil: Kırmızı cücelerin yörüngesinde bulunan uzak gezegenlerin yaklaşık dörtte biri yıldızlarından ‘yaşanılabilir bölge’ uzaklığında. Yani temel olarak rastgele 16 adet kırmızı cüce yıldızı seçildiğinde bunlardan 12 tanesi yörüngesinde hafif kütleli bir uzak gezegen barındırıyorsa bu 12 tane gezegenden 3 tanesi yaşanılabilir şartlara sahip. Bundan 25 yıl önce uzak gezegenlerin sadece bir teori olduğunu düşünürsek bu sonuçlar hiç de fena değil. Bununla ilgili çalışma The Monthly Notices of the Royal Astronomical Society’de yayınlandı.

Bütün bu haberler yeterli değilse başka gelişmelerden de bahsedelim, makalede 8 yeni uzak gezegenin keşfedildiği, bunlardan 3 tanesinin de güneşlerinden ‘yaşanabilir bölge’ uzaklığında bulundukları duyuruldu. Keşfedilen kırmızı cücelerin yörüngesindeki bütün gezegenler Dünyamıza benzer özelliklere sahip. Bu gezegenler güneşlerine 15 ile 80 ışık yılı uzaklıkta ve ayrıca 2 haftayla 9 yıl arasında değişen yörüngesel döngülere sahipler. Araştırmacılar ayrıca daha önceden varlıkları şüpheli olan 2 yeni uzak gezegenin daha varlıklarını onayladılar. 10 tane varlığı onaylanmamış üzerinde daha fazla çalışılması gereken potansiyel gezegenler de duyurulanlar arasında.

Tüm bu buluşlar uzak gezegen avcıları için verimli bir bakış açısı sağlayabilir. Gelişen güçlü teknolojik aletleri ve analiz teknikleriyle astronomlar bütün dikkatlerini kırmızı cüce sistemlerini resmi olarak saymaya vermiş durumdalar. Bu arayışlar her zaman garanti sonuçlar vermeyecek olsa da belki de ileride uzay gibi büyük bir yerde yaşanabilir bir gezegen bulacağız. Bu her zaman nereye bakacağımızı bilmemiz için bize yardım edecek.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 23/09/2020 10:55:00 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2040

“Bilim, hatalarla doludur. Ancak faydalı hatalarla... Çünkü o hatalar, gıdım gıdım birikerek bizi gerçeğe ulaştırır.”
Jules Verne