Diştaşı Analizleri Üst Paleolitik İnsanlarının Mantar Yediğini Gösteriyor

Bu yazı, Phys.org isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

18,000 ila 12,000 yılları öncesindeki Avrupa'daki Üst Paleolitik Dönem Magdalenian Evresi sürecinde, insanların beslenme alışkanlıkları çok az bilinmekte. Bunun özellikle nedeni, bitki kaynaklı besinler gibi besin kaynaklarının çok az iz bırakması nedeniyle takip edilememesidir.

Almanya'nın Liepzig şehrindeki Max Planck Evrimsel Antropoloji Enstitüsü'nden Robert Power önderliğinde uluslarası araştırma ekibi, Cantabria, İspanya'daki El Miron Mağarasında bulunan Magdalenian bireylerin diş taşı analizlerinden bu dönemdeki beslenme biçimlerini tespit ettiler. Araştırıcılar, Üst Paleolitik Dönem'de yaşamış olan bireylerin diğer besin kaynaklarının yanı sıra, bitkisel besinler ve mantar ile beslendiğini buldular.

Magdalenian Evresi'nin özellikle Kuzeybatı Avrupa'da ren geyiği avcılığıyla özdeşleştirilmesine rağmen İber Yarımadası'nda durum daha farklı görünüyor. Diğer kanıtlar, et tüketiminin neredeyse tamamının alageyik ve dağ keçisi olduğu saptadı, fakat şimdiye kadar bu besinlerle birlikte diyeti oluşturan bitkisel besinler gibi diğer yiyecekler belirlenememişti.

Max Planck Hominin Beslenme Biçimi Ekolojisinde Bitkisel Besinler Üzerine Araştırma Grubu'ndan PhD adayı Robert Power ve meslektaşları, Cantabria, İspanya'daki El Miron Mağarası'nda bulunan Magdalenian bireylerinin diştaşı örneklerini topladılar. Enerji-dağıtıcı X-ray spektroskopili elektron mikroskopu taramalarını kullanarak, diştaşı üzerinden alınan mikro kalıntıların çeşitliliğini tespit ettiler. Bunlar, Magdalenian diyetinin, bitkisel, mantar içeren, hayvansal ve mineral kaynaklarını içerdiğini göstermiştir. Robert Power, "Bu tip mikro kalıntılar, El Sidron'daki bireylerin farklı bölgelerden çeşitli bitkilerle beslendiğini diğer bir besin kaynağının da büyük olasılıkla çörek mantarı olduğunu göstermiştir." diyor.

Arkeologlar, mantarın erken dönemlerde kullanımı konusunda neredeyse hiç bir şey bilmiyorlar. Mantar kullanımı tarihöncesi dönemler açısından çok az bilinse de, etnograflar yakın dönemlerdeki avcı-toplayıcıların mantarı sıklıkla, yemek için, baharat olarak ve tıbbi amaçlarla kullanıyor olduklarını gözlemişlerdir. İtalya'da bulunan Kalkolitik Dönem'de yaşamış olan Buzadam "Ötzi"'nin bir kaç çeşit mantarı vücudunda barındırığı daha önce gözlenmişti. Robert Power, "El Miron Mağarası'ndaki bu buluntular, insanların mantar kullandığı konusundaki en erken göstergelerdir, şimdiye kadar Paleolitik Dönem'de buna dair kanıt elde edilememişti." demiştir.

• Çeviri Kaynağı: Phys.org
  • Robert C.Power. (2015). Microremains from El Mirón Cave human dental calculus suggest a mixed plant–animal subsistence economy during the Magdalenian in Northern Iberia. Journal of Archaeological Science, sf:39-46.
  • Max Planck Society. Dental calculus analysis reveals mushrooms were consumed as early as the Upper Palaeolithic. (2015, Nisan 17). Alındığı Tarih: 07 Temmuz 2018. Alındığı Yer: Phys.org

Peynir Nasıl Bir Çevrede Keşfedildi?

İnsan Göz Renklerinin Evrimi