Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bilim neden heyecan verici ve çok güçlüdür? Bir örnek olarak, işte bu fotoğraf nedeniyle:

Dinozor derisi fosili...

Bu bir dinozor fosili... Ancak öylesine iyi korunmuş ki, dinozorun pullu derisinin hatları bile günümüze kadar ulaşmış. Yani bu fosile dokunmak, adeta bunan en az 65 milyon yıl önce yaşamış bir dinozorun pullu derisinin kalıbına dokunmak gibidir. Bu fosildeki pulların her biri ortalama bir insan el başparmağı tırnağı büyüklüğündedir.

Bu fosil izi muhtemelen Hadrosaurid bir otçul dinozora ait. Dolayısıyla, kuşların ataları olan teropodlarda gördüğümüz tüylere muhtemelen sahip değillerdi, vücutları pullarla kaplıydı. Tıpkı dinozorların günümüzde kuşlardan sonraki en yakın akrabası olan timsahlar gibi... Fakat kuşlar da tamamen tüylü değiller; teropod atalarından önceki atalarının pullu izlerini halen vücutlarında bir damga gibi taşıyorlar. Bir tavuğun ya da bir devekuşunun ayaklarına bakacak olursanız, daha da eski dinozor atalarının vücut yapısını büyük oranda görebilirsiniz! Yani günümüzde, köylerimizin ve hatta evlerimizin arka bahçelerinde yaşayan hayvanların vücutlarına bakarak, bundan en az 65 milyon yıl öncesine kadar Dünya'ya hükmetmiş "canavarların" izlerini görebilmek baş döndürücü değilse nedir?

Böyle bir devin vücuduna dokunabilmeyi hayal etmek bile nefes kesici; ancak fosilde çıkmış pul izlerine dokunarak bunu bir nebze olsun deneyimleyebilmek de yeterince heyecan verici bize kalırsa...