Çift Yanlı Dişi-Erkek Biçimlilik

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Görselde gördüğünüz kelebek, tam anlamıyla "yarı yarıya erkek, yarı yarıya dişi"dir. Vücudunun bir tarafı tam bir erkekken, diğer tarafı tam bir dişidir. Bu, doğada aşırı nadir görülen bir genetik bozukluktur. Her zaman yarı yarıya olması gerekmese de, çoğunlukla bu şekilde görülür. Kimi zaman bu durum, vücudun içerisindeki bazı bölgelerin dişi, bazı bölgelerin erkek hücreler ve dokular taşımasıyla sonuçlanır. Buna "mozaik dişi-erkek biçimliliği" adı verilir.

Bu durum genel olarak cinandromorfi olarak bilinir. Bu sözcük, Yunancada "dişi" anlamına gelen "gyn" ile "erkek" anlamına gelen "andro" kelimelerinin "biçim" anlamına gelen "morph" sözcüğü ile birleştirilmesiyle oluşturulmuştur. Çoğunlukla böceklerde görülen bu durum, kimi zaman ıstakozlarda, yengeçlerde ve hatta kuşlarda bile gözlenmiştir.

Hastalığın sebebi genellikle erken gelişim sırasında olan mitoz bölünmelerde meydana gelen bir hatadır. Henüz organizma sadece birkaç hücre büyüklüğündeyken eşey kromozomları eşit olarak dağılamaz ve bir yarıda kalan hücreler dişi olarak gelişirken, diğer yarı erkek olarak gelişir. Bir örnek ile bunu anlayalım:

Diyelim ki normalde erkek olacak bir bireyin ilk hücreleri bölünmeye başlasın. Bu canlının hücrelerinde normalde eşey kromozomları XY olarak bulunur. Ancak mitozda meydana gelen bir dağılım sorunu sonucunda hücrelerde XXYY şeklinde bir kromozomal dağılım meydana gelir. Normalde bu hücre bölündüğünde iki tane XY oluşur; ancak kimi zaman X ve XYY de oluşabilir. Eğer bu durum, hücrenin erken bölünme evresinde meydana gelirse, birçok hücre sadece X, birçok diğer hücre de sadece XYY taşıyacaktır. X ve XYY farklı iki cinsiyeti oluşturduğu için, vücutta da erkek ve dişi özellikleri bir arada görülecektir.

Aşağıda bu durumun bazı diğer örnekleri görülmektedir:

Kaynaklar ve İleri Okuma: Wikipedia

Öldüren Kanatlı Cazibe: Kukuleteli pitohui