Gece Modu

Yeni yapılan çalışma, dilin evrimi ile taş alet yapımının ilişkili olduğunu gösteriyor.

Bu yazı, Nature Asia isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Nature Communications dergisinde yayınlanan bir çalışmada, öncül iletişim biçimlerinin gelişmesinde, atalarımızın diğer grup üyelerine hayati önemi olan alet yapımının inceliklerini öğretmesinin önemli bir rolü olduğunu öne sürüyor. Makalenin yazarlarından, California Üniversitesi, Berkeley’de çalışan Thomas Morgan şöyle diyor:

Bulgularımız, alet yapımının insan evriminin sadece bir ürünü olmadığını, modern insan iletişiminin gelişmesi konusunda gerekli bir evrimsel avantaj sağladığını ortaya koymaktadır.

Verilerimiz, 2,5 milyon yıldır devam etmekte olan modern insanın dil kapasitesinin evriminin uzun ve aşamalı süreç olduğunu düşünmemizi sağlayabilir ve bu da öncül-dillerin önceden düşünülenden daha erken bir dönemde ortaya çıkmış olabileceğini göstermektedir.

Çalışmada, araştırıcılar, 184 yetişkin bireyi, beş gruba böldüler ve alet yapımını öğretmenin beş farklı yöntemini test ettiler. Her gruptan bir katılımcıya, 2,5 milyon yıl önce öncül insanlar tarafından yapılan Oldowan alet yapım sanatının incelikleri öğretildi.

Gruplardan birinde, katılımcılara gereken aletler ve taş örnekleri verildi ve onlara bu aletleri herhangi bir yönlendirme olmadan yapmaları istendi. Diğer grubun üyeleri alet yapan kişiyi izleyecek, fakat iletişim kurmayacaklardı. Üçüncü grupta, üyeler birbirlerine yaptıkları aktiviteyi, jestlerini kullanmadan göstermekte özgürlerdi. Konuşma olmadan, jestler ve elle işaret etmek gibi eylemler dördüncü grupta serbest bırakıldı. Son grupta ise, aleti yapan kişinin diğerleriyle konuşması serbest bırakıldı.

Sonuçlara bakıldığında, en kısa sürede üretilebilen taş aletler sözlü iletişimin serbest bırakıldığı grupta olduğu ortaya çıktı. Morgan sözlerini şöyle bitiriyor:

Eğer biri kişi, bir işin inceliklerini öğrenmek istiyorsa, öğreten kişinin düzeltmeler yapması bu süreci hızlandırıyor. Biri size ne yapmanız gerektiğini söylediğinde, daha hızlı öğrenmeniz mümkün oluyor.

Bu aletler, 700 bin yıl boyunca yapılan tek alet tipleriydi, eğer öncül insanlar, dile sahip olsalardı daha hızlı öğrenir ve yeni teknolojiler daha hızlı gelişirdi.

• Çeviri Kaynağı: Nature Asia
  • Evolution: Ancient tool makers and the evolution of language. Nature Communications. (2015, Ocak 14). Alındığı Tarih: 15 Ağustos 2018. Alındığı Yer: Nature Asia
  • T. J. H. Morgan, et al. (2018). Experimental Evidence For The Co-Evolution Of Hominin Tool-Making Teaching And Language. Nature Communications.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 15/11/2019 09:26:59 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/6988

“...ama ben biliyorum ki Dünya küreseldir. Çünkü ben, Dünya'nın Ay üzerindeki gölgesinin şeklini gördüm.”
Ferdinand Magellan