Evrim Ağacı

"Büyük Şok": Dünya'ya Yaşam, Dünya Dışından Gelmiş Olabilir!

Tavsiye Makale

Bu yazı, Science Daily isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Lawrence Livermore Uluslararası Laboratuvarı’nın araştırmacılarının da aralarında bulunduğu bir grup uluslararası bilim insanı yaşamın Dünya’ya gerçekten de dışarıdan gelmiş olabileceğini doğruladı.

Ekip , bir buz karışımına, kuyruklu yıldızlarda da görülen şok basıncı uyguladıktan sonra, yaşamın yapıtaşlarından olan birkaç aminoasit üretmeyi başardı. Araştırma 15 Eylülde Nature Geoscience dergisinde yayımlandı.

İlk deneysel onaylama LLNL araştırmacısı Nir Goldman’ın 2010 yılında yaptığı ilk tahmine geldi. Yine 2013 yılında, Rzcereal ve Aztec’in de içinde bulunduğu, LLNL’nin süper bilgisayarlarında simülasyon sergilendi.

Goldman’ın ilk araştırması Dünya’ya milyarlarca yıl önce çarpan buz kuyruklu yıldızların birçok yaşam öncesi yapıtaşlarının veya içlerinde aminoasitlerin de bulunduğu, yapı taşı karışımını oluşturacak etkisi oluğunu buldu. Onun çalışması, su, amino, metanol ve karbon dioksit gibi yıldızlarda da bulunan moleküllerin hammaddelere kaynak olabileceğini ve bu çarpışma ile Dünya prebiyotik kimyanın devamı için enerji kaynağı sunmuş olabileceğini tahmin ediyor.

Yeni araştırma ise Londra Kraliyet Koleji ve Kent Üniversitesi’nden ortaklar Goldman’ın deneyinin benzerini, fırlatıcı hafif gaz ateşleyicisi kullanılarak tipik kuyruklu yıldızımsı buz karışımının içine ateşleyerek yaptı Sonuç: Birçok aminoasit türü oluşturuldu. Goldman şöyle diyor:

Sonuçlar, bizim çarpışma sonucu oluşan, çarpışma olduğu yerde kendi kendine hayat bileşimi oluşturabilecek prebiyotik materyal sentezi tahminimizi onaylıyor. Bizim çalışmamız, hayatın potansiyel olarak oluşacak olan yerlerin genişlediği, güneş sistemimizde proteinlerin içeriği için ek bir gerçekçi sentetik üretim yolu öneriyor.

Kuyruklu yıldızların basit buz ve aminoasit öncüleri bulundurduğu biliniyor. Glisin aminoasidinin Wild-2 kuyruklu yıldızının hediyesi olduğu çoktan kabul edildi.

Goldman’ın asıl çalışması, moleküler dinamikler simülasyonu kullanarak temsili kuyruklu yıldız karışımlarına gezegensel çarpışma sebebiyle geçen şok dalgalarının teorik olarak aminoasit sentezini sürdürebildiğini göstermekti. Bu sentetik mekanizma, dış özellikler ve ya gezegendeki oluşum öncesi kimyasal çevreden bağımsız olan gerçekçi koşullarda çok çeşitlilikte prebiyotik moleküller sağlayabildi. Goldman şöyle diyor:

Bu sonuçlar, yaşamın yapıtaşlarının kökeninin anlamakta bizim için önemli bir adım.

Takım, başka bir güneş sisteminde de oluşmuş olabilecek olan, kuyruklu yıldız çarpmaları ile oluşan içerikle aynı içerikli buz kalıbı buldu. Mesela Satürn’ün bir uydusu olan Enceladus hafif organik ve su karışımı içeriyor. Ekip, yüksek hızla hareket eden kuyruklu yıldızların çarpması, aminoasitlerin de içinde bulunduğu, kompleks organik karışımları oluşturacak şok sentezi için yeterli enerji sağlayacağı sonucuna vardılar. Goldman, sözlerini şöyle bitiriyor:

Bu, hayatın Güneş Sistemi'nde başlayıp, sistem boyunca yayılmış halde olma ihtimalini artırdı.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/09/2020 05:40:11 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1416

“Dünyanın en büyük problemi, aptallar ve fanatiklerin kendilerinden çok emin olması; bilgelerin ise fazlasıyla şüphe ile dolu olmasıdır.”