Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Başlangıçta, araştırmacılar ‘elektrikli bakteri’ denilen Shewanella’da büyüyen uzun tendrillere baktıklarında, bunun yalnızca yüzeyleri hissetmeye ve diğer bakterilerle bağlantı kurmaya yarayan ortak bakteriyel kıllar (tekil: pillus, çoğul: pili) olduğunu düşündüler. Şimdi, yapıları hakkındaki bir araştırma onların aslında elektriği iletebilen nanoteller olduğunu ortaya koyuyor. Çalışma Proceedings of the National Academy of Sciences’da yayınlandı. Güney Kaliforniya Üniversitesinden Moh El-Naggar bir basın bülteninde şöyle diyor:

Pili düşüncesi en güçlü hipotezdi, ancak biz her zaman ihtiyatlıydık çünkü oluşumun ve yapının tamı tamına anlaşılması çok güçtü. Sonra deneysel zorlukları çözdük ve somut veriler bizi tamamen farklı bir yöne götürdü. Yanıldığım için hiç bu kadar mutlu olmamıştım. Hatta, birçok yönden, bu bakterinin kendisine güç sağlaması için daha akıllıca bir yol olduğu ortaya çıktı.

Nanotellerin nelerden oluştuğunu görmek için, El-Naggar ve meslektaşları ilgili proteinleri sınırlandırmak için genetik ve moleküler biyolojiden teknikler kullandılar. Öncelikle nanotellerin oluşumu sırasında elektron taşınmasına yarayan genlerin ifadesinde bir artışın farkına vardılar ancak pili için olan genlerin ifadesinde böyle bir artış gözlenmedi.

Sonra ekip bakteriyi oksijenden yoksun bıraktı. Nanotellerini komutlara göre boylu boyunca uzatmaya zorladılar. Birçok hücre bölümünü ve belirli proteinleri renklendirdiler böylece bakteriler kamera için floresan ışığı yayacaklardı. Bizler gibi, bakteri de enerji için elektronları oksijene veriyor; oksijensiz ortamlarda, elektrikli bakteri elektronları kaya ve minerallere iterek hala enerji molekülü ATP üretebiliyor.

Ekip, nanotellerin bakterinin dış zarının uzantıları olduğunu keşfetti. Bakteriyel kıl proteinlerinden daha ziyade, bu uzantılar elektronları getirip götüren, cytochromes (sitokromlar) denilen özelleşmiş proteinlerden oluşmuştur. El-Naggar Popular Science’da şöyle diyor:

Hücrenin yaptığı şey, bir parça kesintisiz dönüşüm. Dış zarını uzun bir boru şeklinde uzatıyor.

Sitokromlar (Cytochromes) bakteriye çeşitli katı yüzeylere elektrik transfer etmeleri ve kendilerine güç sağlamaları için imkan veriyor. Mikropların mineralleri nasıl oluşturduğunu ve parçaladığını anlamak; araştırmacılara, yakıt hücreleri, bataryalar ve atığı elektriğe dönüştüren sistemler için, onlardan yararlanmalarında yardımcı olabilir.

Burada uzanan nanotellerin bir videosu var.  Bu birkaç saniyelik görüntülemeler, perde arkasında birçok şeyi aynı anda yapmanın sonucuydu: eş zamanlı olarak birden çok özelliği işaretlemek, kıpırdanan bakteriye odaklanmış bir kamerayı tutmak, yüksek çözünürlük için ışıksal tekniklerle atomik mikroskobu birleştirmek.

Videoya bu linkten ulaşabilirsiniz:

Yazan: Janet Fang

Görsel: University of Southern California

Kaynak: Bu yazı Esra Alp tarafından IFLS sitesinden çevrilmiştir. İçeriğin dayandığı makaleye Pnas dergisinden ulaşılabilir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 19/08/2019 20:45:38 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2618

“Dünya dışında yaşam olmadığını mı iddia ediyorsunuz? Bu, okyanustan aldığınız bir kap suya bakarak okyanusta balinaların yaşamadığını iddia etmeye benziyor!”