Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Fotonları moleküllere dönüştürmek artık bilim kurgu değil, bilim insanları aynı Star Wars (Yıldız Savaşları) filmindeki ışın kılıçları gibi çalışan tamamen yeni bir madde türü keşfettiler. Araştırmacılardan biri şöyle açıklıyor:

“Olan şeylerin fizik kısmı aynı filmde gördüğümüze benziyor.”

Yine de yakın zamanda köşedeki süper marketten ışın kılıcı alabilmeyi beklemeyin. O noktadan hala çok uzaktayız. Ama en azından bir başlangıcımız var.

Harvard ve MIT’den gelen en son bilim haberleri kulağa bir şaka gibi geliyor; ama değil. Bir grup fizikçi fotonlarla oynarken, parçacıkları bir molekül oluşturacak şekilde kümelemeyi başardılar, hem de hiçbir maddeye benzemeyen bir molekül. Ve dediklerine göre bir ışın kılıcı gibi davranış gösteriyor.

Evet, doğru. Lazer ışınları Star Wars’tan fırlama yeni bir madde türü yaratmak için kullanıldı. Bu deney için övgüler, fotonları rubidyum bulutundan geçiren Harvard fizik profesörü Mikhail Lukin ve MIT fizik profesörü Vladan Vuletic’e gitti. Birden fazla foton gönderdiklerinde fark ettiler ki parçacıklar bir molekül oluşturacak şekilde birbirine yapışıyor. Lukin (Skywalker?) bir basın açıklamasında şöyle anlattı:

“Bu olayı ışın kılıçları ile karşılaştırmak çok da yersiz olmaz. Bu fotonlar etkileşime girdiklerinde birbirlerini itiyorlar ve yansıtıyorlar. Bu moleküllerde olan şeylerin fizik kısmı aynı filmde gördüğümüz şeye benziyor.”

Aslında bilim insanlarının tanık olduğu bu olay Rydberg ablukası olarak bilinen bir yasaya uyuyor. Bu yasa uyarılmış bir atomun –diyelim ki bir foton tarafından uyarılmış olsun- çevresindeki atomların ilk atomla aynı seviyeye uyarılamayacağını söyler. Atom bulutundan birden çok foton geçirildiğinde bir itme çekme kuvveti oluşturur, molekülleri birbirine bağlayan kuvvet de bu kuvvettir.

Ama siz hayal gücünüzün sizi çok yükseklere taşımasına izin vermeyin. Bilim insanları bu yeni madde formuyla çağ ötesi silahlar üretmeyi planlamıyor. Daha çok etkili kuantum bilgisayarları yapmak konusunda yardımcı olmasını umuyorlar ki bu da kendi çapında yeterince çağ ötesidir.

Çeviren: Koray Melih Yatağan