Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Balıkların Evrimsel Geçmişinde ve İlişkilerinde Önemli Bulgular!

Balıkların Evrimsel Geçmişinde ve İlişkilerinde Önemli Bulgular! Patrick Lynch/Yale University

Bu yazı, LiveScience isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Ufak dikenli balıklar sualtı dünyasının hakimidirler.

100 milyon yıldır, anal yüzgeç ve dikenli sırta sahip -sağlam bir anti-avcı mekanizmasıdır- balıklar, gezegenin en ücra köşelerini ve çatlaklarını işgal ettiler, diyor Davis'te bulunan University of California’da evrimsel biyolog olan Peter Wainwright. Bu grup, mercan resifi türlerinin %90’ından fazlasını ve insanların çoğunlukla avladığı levrek, morina ve tilapya gibi bütün balıkları bünyesinde bulundurur.

Şimdi, Wainwright ve bir araştırmacı takımı, yaşayan 18.000 türü kapsayan bu devasa türleşme için yeni bir soy ağacı yapmak adına birleştiler. Genetik araçların ve fosillerin ikisini de kullanarak filogeni, bazı ufak dikenli balıkların arasında (ton balığı ve deniz atı gbi) beklenmedik bağlara ışık tutuyor. Bulgular Temmuz 15 tarihli Journal Proceedings of the National Academy of Sciences’da paylaşıldı. Wainwright LiveScience’a şöyle diyor:

Daha önce kimsenin sezemediği her çeşit ilişki var. Benim gibi bir balık fanatiğine göre bu sonuçlar biraz hayat değiştirici nitelikte. Şu ana kadar, bu büyük balık gruplarının akrabalık bağlarının nasıl olduğunu bilmiyorduk.

Yale Üniversitesinden evrimsel biyolog ve araştırmanın baş yazarı Thomas Near ise şunları söylüyor:

Örneğin, bilim insanları ton balığı ve kılıçbalığını aynı taksonomik gruba koyarlardı. Revize edilmiş soy ağacı gösteriyor ki ton balığı ve deniz atı, tuna ve diğer hızlı balıklara kıyasla (kılıçbalığı ve iskarmoz gibi), akrabalık bağları açısından daha yakındır. Dilbalığı ve diğer yassı balıklar, araştırmaya göre kılıçbalığına en yakın akrabalar iken, büyük, sıcak-kanlı tuna ve küçük denizatı, 100 milyon yıl önce ayrılan kızkardeş gruplardan idi. Analizimizin bir başka kayda değer sonucu da 66 milyon yıl önce sonlanan Kretase periyodunun, dinozorların kitlesel yok oluşu ile kapanışında balık türlerinin yok olmasına dair hiçbir kanıtın bulunmaması...

Wainwraight konuyla ilgili olarak şunları ekliyor:

Türleşme oranlarına baktığımızda hiçbir kesinti gözlemlemiyoruz. Kitlesel yok oluşa dair hiçbir ipucu yok, Bunun yerine, ufak dikenli balıklar, 150-50 milyon yıl önce bütün uygun sulakları işgal ettikleri büyük bir işgal hareketinin ortasındaydılar. Bu dikenli kılçıklar fenerbalıklarının fenerinden tutun, emici balıkların emme disklerine, yelkenbalıklarının dikkat çekici yelkenlerine kadar her şey oldular.

Yeni soy ağacıyla Wainwright, çeşitli formlara evrimleşmiş bir tek balık atadan ziyade, mercanların farklı balık türleri tarafından 50 defa istila edildiğini buldu. Araştırmaya göre, bilinmeyen nedenlerden ötürü, bütün balık familyası 40 milyon yıl önce türleşme oranını yavaşlattı. Wainwright şunları söyledi:

Bu dönemde bir kitlesel yok oluş olayı olmadı. Basitçe, balık türlerinin dünya üzerindeki bütün yaşayabileceği yerleri doldurduğunu düşünüyoruz. Bu olgu, gözlemleyebildiğimiz kadarıyla günümüze kadar devam ediyor. Neden olduğunu bilemiyoruz.

Ufak dikenli balıklar yılan balıklarından, köpek balıklarından ve mersin balıklarından; somon ve alabalığın atalarından 150 milyon yıl önce ayrıldı. Ayırt edici kılçıklarının yanı sıra avını kendine vakumlamak amacıyla üst çenelerini çıkarabilirler.

Konuyla ilgili bir videoyu buraya tıklayarak izleyebilirsiniz.

1. Çeviri Kaynağı: LiveScience | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 28/11/2020 06:03:33 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1684

“Doğayı olduğu gibi kabullenmeliyiz: Absürt!”