13 Milyon Yıllık Kuyruksuz Maymun Fosili: Alesi

Bu yazı, The Leakey Foundation isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

The Leakey Foundation, neredeyse tama yakın olan miyosen döneminde yaşamış hominid kafatası bulunduğunu açıkladı. Fosil Kenya’da Turkana Gölü yakınlarındaki Lodwar bölgesinde keşfedildi. Buluntuya ait makale 2017'de Nature dergisinde yayınlandı.

İnsanlar, yaşayan primatlardan şempanze, orangutan, goril ve jibonlarla yakın akrabadır. Şempanzelerle ortak atamız 6 ila 7 milyon yıl önce Afrika’da yaşadı. Bu güne kadar birçok fosil kalıntısı ile insanın evrimsel sürecini öğrenme fırsatı yakaladık.

Alesi kafatsı yeni önerilen Nyanzapithecus alesi türüne ait.
Fred Spoor

Ancak buna karşın insan evrimi sürecinde 10 milyon yıl öncesine dair çok daha az şey bilinmekte. Bulunan fosiller ise daha çok izole dişler ve kısmi çene kemiklerinden oluşuyor. Bu buluntular bizim iki temel soruyu cevap vermemize yeterli değildirler; İnsanlar ve diğer yaşayan kuyruksuz büyük maymunların ortak ataları Afrika’da mı yaşadı ve bu canlılar neye benziyorlardı.

Şimdi bu soruları daha kapsamlı bir şekilde ele alabileceğiz. Çünkü araştırmacılar Alesi ismini verdikleri ve müze numarası KNM-NP 59050 olan yeni bir kuyruksuz büyük maymun fosili buldular. Bu fosil 13 milyon yıllık bir infant (bebek). 2014 yılında, Kenyalı fosil avcısı John Ekusi, Kuzey Kenya’daki Turkana Gölü’nün batısında Napudet bölgesinde 13 milyon yıllık bir kaya katmanı tespit etti.

Rutgers Üniversitesi-New Brunswick’den Craig S. Feibel “Napudet bölgesi bize 13 milyon yıl önceki Afrika’dan manzaralar sunuyor. Yakındaki yanardağ, bebek kuyruksuz büyük maymunun yaşadığı ormanı kaplamış ve sayısız fosil ve ağaçları korumuş. Aynı zamanda bize fosili tarihlendirmemize yardımcı olan kritik volkanik minerallerini de sağlamış oldu.“

Fosil bir bebeğe ait olan kafatası, fosil kayıtlarında bilinen en eksiksiz kuyruksuz büyük maymun (ape) kafatası konumunda.

• Çeviri Kaynağı: The Leakey Foundation
  • Ana Görsel Kaynağı: Christopher Kiarie
  • The Leakey Foundation. New 13 million-year-old infant skull sheds light on ape ancestry. (2018, Temmuz 31). Alındığı Tarih: 31 Temmuz 2018. Alındığı Yer: The Leakey Foundation
  • Nengo, I., et al. (2018). New infant cranium from the African Miocene sheds light on ape evolution. Nature, sf:169-174.

Evrim, Bilim Karşıtlarının İddia Ettiği Gibi Dünyada Kabul Görmüyor Mu?

Ötzi'nin Baltasındaki Bakır 500 km Uzaktan!