Tüm Reklamları Kapat

Sıvı Halde Keşfedilen En Eski Şarap Bir Roma Mezarında Bulundu!

Sıvı Halde Keşfedilen En Eski Şarap Bir Roma Mezarında Bulundu! The Guardian
3 dakika
Tüm Reklamları Kapat

Bu, şimdiye kadar orijinal sıvı halinde keşfedilen en eski şarap. Kırmızımsı kahverengi ile tadının oldukça yoğun olduğu söylenebilir. Muhtemelen beyaz şarabın İspanya'nın güneyindeki bir kül kavanozuna dökülmesinden bu yana geçen 2000 yıl içinde gerçekleşen kimyasal reaksiyonlar nedeniyle rengi kırmızımsı kahverengi oldu. Kavanozda diğer şeylerin yanı sıra bir Romalı birinin yakılmış kemikleri de bulunması, şarabın muhtemelen oldukça yoğun ve kuvvetli olduğunu gösteriyor.

Cordoba Üniversitesi'ndeki uzmanların yaptığı analizler, beş yıl önce Endülüs'ün Carmona kasabasında kazara keşfedilen nadir ve dokunulmamış bir Roma mezarında bulunan bir kavanoz içindeki sıvının şeri benzeri bir yerel şarap olduğunu ortaya çıkardı.

Journal of Archaeological Science: Reports dergisinde yayınlanan bu keşiften önce rekoru elinde tutan sıvı halde korunmuş en eski şarap, 1867'de Almanya'nın Speyer kenti yakınlarında bir Roma mezarından çıkarılan ve yaklaşık M.S. 325 yılına tarihlenen Speyer şarap şişesinin içindeydi.

Tüm Reklamları Kapat

Kavanoz, 2019 yılında Carmona'daki evlerinde tadilat yaptıran bir ailenin bir mezara rastlaması ile ortaya çıkarıldı. Şarabın analizini yürüten Córdoba Üniversitesi'nden organik kimyager José Rafael Ruiz Arrebola şöyle anlatıyor:

Bu, kayadan kazılmış bir batık mezar. Bu da onun 2.000 yıl boyunca ayakta kalmasına olanak tanımış. Evin sahipleri şehrin arkeoloji departmanını hemen aradı, onları takdir etmek gerekiyor. Mezar hiç yağmalanmamıştı. Bölgedeki arkeologlar, mezarın inanılmaz derecede sıra dışı olduğunu hemen fark etti. Romalılar ölümde bile gururluydular. İnsanların mezarları fark etmesi için mezarlarının üzerine kuleler gibi anıtlar inşa ederlerdi. İnsanların hafızasında kalmak istiyorlardı.

Mezar, altısında her biri kireçtaşı, kumtaşı veya cam ve kurşundan yapılmış kavanozlar bulunan sekiz gömü bölgesi içeriyordu. Her kavanozda tek bir bireye ait yakılmış kemik kalıntıları bulunuyordu. Kavanozların iki tanesinde ölenlerin isimi yazılmıştı: Hispanae ve Senicio.

Mezar, geçen yıl araştırmacıların kavanozların birinde 2.000 yıllık paçuli kokulu bir Roma parfümü olan kristal bir şişe bulmasıyla manşetlere çıkmış olsa da bütün sırlar henüz aydınlatılmış değildi. Ruiz Arrebola şöyle anlatıyor:

Arkeologlar kavanozu açtığında ve onun bir sıvıyla dolu olduğunu gördüğünde daha büyük bir sürprizle karşılaştılar. Kavanozdabir adamın yakılmış kemikleri ve iki başlı Janus ile süslenmiş altın bir yüzük de vardı. Bu yüzük sonradan konmuştu, yüzüğün ölen adam yakılırken parmağında anlaşılıyordu. Ayrıca bedenin yakıldığı yatağın metal ayakları olduğunu düşündüğümüz malzemeler de oradaydı.

Araştırmacılar, kavanozdaki cam şişe içindeki yaklaşık beş litre kırmızımsı sıvının yoğuşma veya su baskını sonucu oluşamayacağını veya oraya gelemeyeceğini tespit ettikten sonra sıvıyı analiz etti. Testler, sıvının pH değerinin 7.5 olduğunu ve günümüz şaraplarına benzer kimyasal elementler içerdiğini ortaya koydu.

Tüm Reklamları Kapat

Kimyagerler, bundan sonra belirli bir maddenin ne olduğunu kesin olarak söyleyen kimyasal bileşikler olan biyobelirteçleri aradı:

Bu durumda, sadece şaraptan elde edilen polifenolleri aradık ve yedi şarap polifenolü bulduk. Bu polifenolleri Endülüs'ün bu bölgesinden gelen şaraplardaki polifenollerle karşılaştırdık ve eşleştiler. Böylece incelediğimiz sıvının şarap olduğunu doğrulamış olduk. Bundan sonra yapılması gereken şey bunun beyaz şarap mı yoksa kırmızı şarap mı olduğunu belirlemekti.

Kırmızı şaraplardaki ana pigment parçalandığında oluşan siringik asit eksikliği, şarabın bir beyaz şarap olduğuna açıkça işaret ediyordu. Ruiz Arrebola şöyle anlatıyor:

Şarap, Endülüs şaraplarına oldukça benziyordu. Tıpkı bir Montilla-Moriles; Jerez'den şeri tipi şarap veya Sanlúcar'dan manzanilla gibi.

Ekip, araştırmaları sırasında geliştirdikleri ve üzerine inşa ettikleri tekniklerin antik yiyecek ve şarapları inceleyen diğer araştırmacılara yardımcı olmasını umuyor:

Bu, bizim için muhteşemdi çünkü hepimiz arkeolojik kimya dünyasına tutkuyla bağlıyız, Zaten dünyanın en eski şarabını bulmak her gün olan bir şey değil.

Akıllarda son bir soru kaldı. Ekipten hiç kimse bu olağanüstü ve tarihi şarabın tadına baktı mı?

Ruiz Arrebola, şakayla karışık bir şekilde baş arkeolog Juan Manuel Román’a bu keşfi kutlamak için "ufak bir kadeh" içmeyi önerdiğini itiraf ediyor.

En ufak bir şekilde toksik değil. Mikrobiyolojik analiz yaptık, zerre kadar zehirli değil. Ama bu konuda tereddütlerim de yok değil. Sonuçta bu şarap ölü bir Romalının yakılmış bedeniyle 2000 yıldır temas halinde. Kemik kalıntıları nedeniyle sıvı biraz bulanık olsa da sanırım süzüp içilebilir. Yine de önce başkasının denemesini tercih ederim.

• D. Cosano, et al. (2024). New Archaeochemical Insights Into Roman Wine From Baetica. Elsevier BV, sf: 104636. doi: 10.1016/j.jasrep.2024.104636. | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/06/2024 13:45:24 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/17921

Semptom
Buzul

U. Derin. Sıvı Halde Keşfedilen En Eski Şarap Bir Roma Mezarında Bulundu!. (20 Haziran 2024). Alındığı Tarih: 27 Haziran 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/17921
Derin, U. (2024, June 20). Sıvı Halde Keşfedilen En Eski Şarap Bir Roma Mezarında Bulundu!. Evrim Ağacı. Retrieved June 27, 2024. from https://evrimagaci.org/s/17921
U. Derin. “Sıvı Halde Keşfedilen En Eski Şarap Bir Roma Mezarında Bulundu!.” Edited by Ufuk Derin. Evrim Ağacı, 20 Jun. 2024, https://evrimagaci.org/s/17921.
Derin, Ufuk. “Sıvı Halde Keşfedilen En Eski Şarap Bir Roma Mezarında Bulundu!.” Edited by Ufuk Derin. Evrim Ağacı, June 20, 2024. https://evrimagaci.org/s/17921.