Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Soba veya ateş küllerinin bitkilere iyi geldiği hakkında bir yaygın kanı var gerçektende küller bitkilere iyi geliryor mu geliyorsa nasıl?

Ateşten çıkan odun külleri

Odun külü, bitkilerin büyümesi için gereken bütün vitaminleri içerir. Külü, gübre olarak kullanmayı bilmek artıklarınızı geri dönüştürerek harika bir bahçe yetiştirmenize olanak sağlar.

Odun küllerini ilkbaharın başlangıcında, toprak kuruyken ve bitki aktif olarak büyümeye başlamamışken toprak besini olarak kullanın.

Neredeyse bütün bitkiler odun külündeki potasyumdan yararlanabilirler. Küldeki diğer maddeler ise toprağa ve bitkilerin büyümesine fayda sağlar.

Külleri, gübre öbeklerinin üzerine serpiştirin. Kül ile gübreleme yapılırken, organik maddelerin toprağa iyice çökmesi sağlanır.

Yoğun killi toprağı kül kullanarak seyreltin. Çünkü kil toprağı çatlatacak ve çok fazla hava almasına sebep olacaktır.

Odun külü kullanarak bahçe haşerelerini uzak tutun. Bahçenizdeki bitki yataklarına odun külünü serpiştirerek kurt, yaprak biti, sülük, salyangoz (slugs) ve solucanları uzak tutabilirsiniz. Sağanak yağmurdan sonra tekrardan kül serpmeyi unutmayın.

Küllerinizin serptiğiniz yerde kalmasını istiyorsanız, rüzgarlı olmayan günleri seçin. Aksi takdirde, küller toprağa tam olarak karışmadan uçup gidecektir.

Karton, kömür ve boyalı odun küllerini kullanmaktan kaçının. Bunlar, bitkilerinize zarar verebilecek kimyasallar içerirler.

Yumuşak odun yerine sert odunlar yakarak daha fazla kül elde edin. Sert odunlar, yumuşak odunlardan 3 kat daha fazla kül oluşturmaktadır.

Kül, kireçleme özelliği olduğu için, topraktaki asiti azaltır. Yaban mersini, açelya ya da orman gülü gibi bitkiler, asitli toprak tercih ettikleri için kül ile gübrelendiğinde büyümezler.

Güz ve kış aylarında bahçede kül dağıtmak için en uygun zaman. bu şekilde o toprağa yerleşir ve bir sonraki bahar onun içindeki besini serbest bırakabilirsiniz.

Küller sağlıklı bahçe toprağı korunmasında önemli olan, her bir fosfor, magnezyum, potasyum ve kalsiyum karbonat içerir. Ağaç külü bir alkalin pH kadar asit topraklarda pH’ın yükseltilmesi için mükemmeldir.

“Evrimin ışığındaki biyoloji, belki de entelektüel olarak en tatmin edici ve ilham verici bilimdir.”
Theodosius Dobzhansky