Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
-1
Puan Ver

Sizce evrimin başındaki ilk maddeyi bir tanrı yaratmış ve evrimlestirerek düzeni sağlamış olabilir mi? Bu düşüncenin evrimle çelişen noktası var mı?

Yoktan var etmeye inandığı halde yaratmanın ilâhî hikmet ve inâyet neticesinde evrimsel bir süreç izleyebileceğini, bunun akla aykırı olmadığını ifade eden izmirli ismail hakkı gibi müslüman bilim adamları var.

İbrahim Pınar
-1

Merhabalar.

Öncelikle evrimin başındaki ilk madde ile kastedilenin ne olduğunu biraz açmamız gerekiyor. Eğer Dünya'daki biyolojik evrimin başlangıcından bahsediyorsak oradaki başlangıç koşullarında bir ilk maddenin olduğunu söyleyemeyiz. Sonuçta maddenin kökeni biyolojik evrimin kökeninden çok daha eski zamanlara dayanmakta. Biyolojik evrimin başlangıcını teşkil eden ilk kendini kopyalayan moleküllerden bahsetmemiz ilk madde ibaresini kullanmamızdan daha doğru olur.

Peki ilk kendi kendini kopyalayan molekülleri direkt Tanrı yaratmış olabilir mi? Bu sorunun yanıtı evet. Bunun evrimle çelişen bir noktası da yok çünkü evrim ilk kendini kopyalayan moleküllerin ortaya çıkmasından sonra gerçekleşen süreçle ilgilenir. Yani kendini kopyalama ve aşamalı bir şekilde değişmeyle. İlk kendini kopyalayan moleküllerin nasıl ortaya çıktığı evrimin alanına değil; kimya, organik kimya gibi alanlarına girer.

Ancak şunu da eklemekte fayda var: Evrimin gerçekleşme biçiminde Tanrı'nın süreci yönlendirdiği düşüncesi açısından sıkıntı yaratan ayrıntılar olabilir. Mesela evrimsel sürecin bir bakıma müsrif olduğunu ve gereksiz kötülüklere -mesela hayvanların evrimsel süreçte çektikleri acılar gibi- neden olduğunu, evrimsel süreç istatistiksel/olasılıksal bir işleyişe sahip olduğu için bütün ayrıntılarıyla planlanmış bir yaratmayla çeliştiğini iddia etmek mümkün olabilir. Bu tarz argümanları daha detaylı bir şekilde yaptığım podcastte ele almıştım. Linkleri kaynaklara ekliyorum.

Puan Ver