Yeni Fosiller İnsansı Maymunlar ile Maymunların Ayrım Noktasını Belirliyor!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Görseldeki iki tür, sanatçı gözüyle Rukwapithecus (önde, ortada) ve Nsungwepithecus (sağda) (Çizim: Mauricio Anton).

DNA analizi geçmişte bilim adamlarına maymunlarla insansıların farklılaştığı belirgin bir döneme ait bazı bulgular sunmuştu. Ancak araştırmacılara göre Tanzanya'da yakin zamandaki bir buluş aranan kesin kanıt olabilir.

Bilim insanları bir dere yatağında 25 milyon yıllık bir diş ve çene kemiği bulduklarında şu ana kadar bulunan en eski insansı ve Eski Dünya maymunu fosilleri de bulunmuş oldu. Bu zamanda yeryüzünde biri insansıları, diğeri de babunlar ve şebekler gibi Eski Dünya maymunlarını içeren birbirinden farklı iki primat grubu bulunuyordu.

Araştırma grubunun lideri, Athens, Ohio'da bulunan Ohio Üniversitesi'nden antropolog Nancy Stevens şöyle dedi:

“Bu buluşlar bu iki grup primat için de en eski fosil kanıtlarını sunuyor olması açışından önemlidir.”

DNA bulguları uzun zamandır insansılarla maymunların 25 ile 30 milyon yıl önce farklılaştıklarını sezdiriyordu, ancak şu ana kadar 20 milyon yıldan eski hiçbir fosil bulunamamıştı. Stevens ek olarak şunları söyledi:

“Güneybatı Tanzanya'daki Rukwa Çatlağı Havzası'ndan elde edilen fosiller geç Oligosen karasal ekosistemi üzerine yeni bir ipucu ortaya çıkararak bu iki grubun bu kadar erken farklılaştığı tezinin ilk kez gerçek anlamda sınanmasını sağlıyor.”

Bulunan çene kemiği fosili erken bir hominid olan ve Rukwapithecus flaglei diye adlandırılan yeni bir türe ait (hominidler goriller, şempanzeler, bonobolar, orangutanlar ve insanlar gibi buyuk insansıları ve gibongiller gibi küçük insansı maymunları içine alan bir grup). Diş ise yine yeni bulunan ve cercopithecoidler diye adlandırılan Eski Dünya maymunları grubunun en eski üyesi olduğu düşünülen Nsungwepithecus gunnelli adli türe ait. Bu primat türleri 34 milyon yıl ile 23 milyon yıl öncesi arasında süregelen Oligosen doneminde yeryüzünde idiler.

Çene kemiği parçası bilinen en eski insansıya ait, Rukwapithecus türü (Fotoğraf: Nancy J. Stevens)

Bu yeni araştırma, iki türün çoktandır birbirinden ayrı evrimleştiği bir dönemi belgeliyor. Stevens şunları söylüyor:

“Geç Oligosen çağı primat evrim tarihi açışından şu ana dek en az örneklenmiş donemdir ve Rukwa kazı bölgesi o donemde Afrika'da ekvatorun güneyinde yaşamış hayvanlara ilk kez göz atmamıza olanak sağlıyor.”

National Science Foundation'ın (Ulusal Bilim Vakfı) Yeryüzü Bilimleri Bolümü program yöneticisi Paul Filmer şunları ekliyor:

“Afrika 'da bu çağdan maymun veya insansı fosilleri bulmak hep çok zor olagelmişti. Bu yüzden her iki koldan birer fosili zamanı bunca iyi saptanabilmiş bir fosil katmanında bulabilmek olağanüstü. Bu 'şimdilik en eski' fosiller  Eski Dünya maymunları ile insansıların 25 milyon yıl önce çoktan ayrışmış oldukları tezini sağlamlaştırıyor.”

Araştırmacılar Rukwapithecus'un yaklaşık 26 pound (~ 12 kg) ağırlığında olduğunu, Nsungwepithecus'un ise biraz daha küçük olduğunu tahmin ediyorlar.

Grubun bulguları Nature dergisinin 30 Mayıs 2013 tarihli sayısında yayınlandı.

Kaynak: Bu yazı DesignnTrend sitesinden çevrilmiştir.

Üst Sınıftan Olan İnsanlar, Etik Dışı Davranışlara Daha Yatkınlar!

İnsan Hücrelerinde ''Dörtlü Sarmal (Heliks)'' DNA Bulundu!

Suat Ayöz