LEONARDO DA VİNCİ TABLOLARININ GİZEMİ
Da Vinci'nin sır dolu tabloları
![LEONARDO DA VİNCİ TABLOLARININ GİZEMİ](https://cdn.evrimagaci.org/gTi-5MpKxIqzVnWycYY6bS5rdSM=/250x0/storage.evrimagaci.org%2Fold%2Fcontent_media%2Fd2b7c85ccb7a27c6ab03c5eaf635f5a5.jpeg)
- Blog Yazısı
LEONARDO DA VİNCİ'NİN HAYATI
Leonardo da vinci tam adıyla Leonardo di ser Piero da Vinci rönesans döneminde yaşamış en yetenekli insanlardan birisiydi. Döneminin önemli filozofu, astronomu, mimarı, mühendisi, mucidi, matematikçisi, anatomisti, müzisyeni, heykeltıraşı, botanisti, jeoloğu, kartografı, yazarı ve ressamıydı.
![Leonardo Da Vinci](https://cdn.evrimagaci.org/-rOLLblQxgjIYBHD3Sdcf_vN4dM=/825x0/storage.evrimagaci.org%2Fold%2Fcontent_media%2F3ba0b9b8f694cc4a74c06f3bb7b9c2c8.jpeg)
15 Nisan 1452 tarihinde, yani İstanbul fethedilmeden bir yıl önce, İtalya’nın Floransa kentinin yakınlarında bulunan Vinci kasabasında, noterlikle uğraşan Messer Ser Piero da Vinci ve Caterina isimli köylü bir kadının evlilik dışı çocukları dünyaya geldi. Anne ve babası evli değildi. Leonardo’nun babası doğduğu yıl başka bir kadınla evlenmesi sonucu, Leonardo’ya beş yaşına kadar annesi bakabildi.
![Vinci Kasabası](https://cdn.evrimagaci.org/NO9tRhzOXUpHh-tO7dmKY3aiJYg=/825x0/storage.evrimagaci.org%2Fold%2Fcontent_media%2F23bf811c6f894a582990c35978eed357.jpeg)
Annesi bu sıralarda evlendirilince, Leonardo büyükannesi ve büyükbabası ile yaşamaya başladı; ancak ikisi de 1466 yılında trajik bir şekilde peş peşe öldü. Leonardo’yu babası üstlendi.
Leonardo evlilik dışı bir çocuk olduğundan, yaşadığı dönemin şartları gereğince üniversiteye gitmeye hakkı yoktu. Küçük yaşlarından beri resim çizen Leonardo, muazzam resimler çiziyordu. Yaşına göre oldukça başarılı resimler çizen Leonardo’nun bu eşsiz yeteneğini babası fark edeli çok olmadı. Leonardo’nun bu yeteneğini fark eden babası, onun resimlerini Floransalı resim ve heykel ustası Andrea del Verrocchio’ya gösterdi. Leonardo’nun çizimlerini beğenen Verrocchio, onu yanına çırak olarak aldı. Çıraklığını yaparken, Leonardo resim, heykel, mimari, geometri, doğa bilimleri ve müzik gibi geniş alanlarda yetenek sahibi olmuştu.
DA VİNCİ'NİN SANAT KARİYERİ
1482 yılında, ustası Verrocchio’nun yanından ayrılarak yeni bir sayfa açmak üzere Floransa’dan Milano’ya gitti. Sanatçı ve mühendis olarak Milano’da II. Moro olarak tanınan döneminin usta mühendislerinden biri olan Ludovico Sforza’nın yanında çalışmaya başladı. Milano’daki ilk işi, 1483 tarihli San Francesco Grande Kilisesi şapeli için büyük bir altar panosunun orta bölümünü oluşturacak olan “Kayalıklar Madonnası” tablosu oldu.
Leonardo bir yandan askeri mühendis, mimarlık alanında bina ve köprü tasarımları yapıyordu.
Figür eskizleri için incelediği insan cesetleri, insan vücuduna dolayısıyla anatomiye olan ilgisini büyük ölçüde arttırdı. 1480’lerde Vinci, bilimsel ve anatomik çalışmalara önem vermeye başladı ve bu alanlarda çeşitli çalışmalara imza attı.
1493 yılında, Milano Dükü Ludovico il Moro’nun babasının anısına sipariş ettiği atlı anıtın çalışmalarını sürdüren Vinci, atölyesinde büyük boyutta kil modeller ve fırınlar hazırladı; ancak bu sırada bir savaş meydana geldi. Bu heykel asla tamamlanamadı ve geriye sadece bu dönemde Leonardo’nun yaptığı eskizler kaldı.
1495 yılına geldiğinde, Ludovico il Moro bu sefer Leonardo’ya Santa Maria delle Grazie Manastırı’nın yemekhanesi için “Son Akşam Yemeği” konulu freskini ısmarladı. Ancak tahmin edilenin aksine, bu durum Leonardo’nun yaşadığı en büyük fiyasko olarak kayda geçti. Yeni fresko tekniğini ilk defa denemesi sonucu, eseri tamamladıktan sonra fresk kalıcılığını yitirdi ve bozulmaya başladı.
1503’te tekrar Floransa’ya dönen Leonardo, Francesco del Giocondo’nun siparişi üzerine eşi Lisa del Giocondo’nun bilinen adıyla Mona Lisa’nın portresine başladı. Bu resmi tamamladıktan sonra hiç yanından ayırmamış, tüm seyahatlerinde yanında taşımıştı.
1504’te babasının ölüm haberini alan Leonardo, büyük bir üzüntü içerisinde Floransa’ya geri döndü. Miras paylaşımı konusunda üvey kardeşiyle bir konuya varamasalar da, çok sevdiği amcası tüm varlığını ona bıraktı.
Evrim Ağacı'nın çalışmalarına Kreosus, Patreon veya YouTube üzerinden maddi destekte bulunarak hem Türkiye'de bilim anlatıcılığının gelişmesine katkı sağlayabilirsiniz, hem de site ve uygulamamızı reklamsız olarak deneyimleyebilirsiniz. Reklamsız deneyim, sitemizin/uygulamamızın çeşitli kısımlarda gösterilen Google reklamlarını ve destek çağrılarını görmediğiniz, %100 reklamsız ve çok daha temiz bir site deneyimi sunmaktadır.
KreosusKreosus'ta her 10₺'lik destek, 1 aylık reklamsız deneyime karşılık geliyor. Bu sayede, tek seferlik destekçilerimiz de, aylık destekçilerimiz de toplam destekleriyle doğru orantılı bir süre boyunca reklamsız deneyim elde edebiliyorlar.
Kreosus destekçilerimizin reklamsız deneyimi, destek olmaya başladıkları anda devreye girmektedir ve ek bir işleme gerek yoktur.
PatreonPatreon destekçilerimiz, destek miktarından bağımsız olarak, Evrim Ağacı'na destek oldukları süre boyunca reklamsız deneyime erişmeyi sürdürebiliyorlar.
Patreon destekçilerimizin Patreon ile ilişkili e-posta hesapları, Evrim Ağacı'ndaki üyelik e-postaları ile birebir aynı olmalıdır. Patreon destekçilerimizin reklamsız deneyiminin devreye girmesi 24 saat alabilmektedir.
YouTubeYouTube destekçilerimizin hepsi otomatik olarak reklamsız deneyime şimdilik erişemiyorlar ve şu anda, YouTube üzerinden her destek seviyesine reklamsız deneyim ayrıcalığını sunamamaktayız. YouTube Destek Sistemi üzerinde sunulan farklı seviyelerin açıklamalarını okuyarak, hangi ayrıcalıklara erişebileceğinizi öğrenebilirsiniz.
Eğer seçtiğiniz seviye reklamsız deneyim ayrıcalığı sunuyorsa, destek olduktan sonra YouTube tarafından gösterilecek olan bağlantıdaki formu doldurarak reklamsız deneyime erişebilirsiniz. YouTube destekçilerimizin reklamsız deneyiminin devreye girmesi, formu doldurduktan sonra 24-72 saat alabilmektedir.
Diğer PlatformlarBu 3 platform haricinde destek olan destekçilerimize ne yazık ki reklamsız deneyim ayrıcalığını sunamamaktayız. Destekleriniz sayesinde sistemlerimizi geliştirmeyi sürdürüyoruz ve umuyoruz bu ayrıcalıkları zamanla genişletebileceğiz.
Giriş yapmayı unutmayın!Reklamsız deneyim için, maddi desteğiniz ile ilişkilendirilmiş olan Evrim Ağacı hesabınıza üye girişi yapmanız gerekmektedir. Giriş yapmadığınız takdirde reklamları görmeye devam edeceksinizdir.
LEONARDO TABLOLARININ GİZEMİ
Gelelim asıl konumuza. Bu makalenin asıl konusu, Leonardo’nun başarılı kariyerinde çizdiği tüm tabloların ardında yatan gizemler. Leonardo’nun tabloları anlaşılması zor tablolardı. Hepsinin farklı farklı anlamları vardı.
Son Akşam Yemeği
![Son Akşam Yemeği](https://cdn.evrimagaci.org/vqDhvMt5KS51qGDPhlfDT_4a_e8=/825x0/storage.evrimagaci.org%2Fold%2Fcontent_media%2F3351452d21641d9ee0a62930658dac79.jpeg)
Akşam yemeği tablosu Leonardo'nun dört incilde kronikleşen bir olayın görsel yorumudur. İsa havarilerinden biri tarafından ihanete uğramasından önceki akşam 12 havarisini yanına alıp onları yemek yemek için bir araya topladı, İsa boynunu eğip aranızdan biri bana ihanet edecek gibisinden bir açıklamada bulundu. Havarileri olayın ne olduğuna bir açıklık getiremediler. Çünkü o anda oturdukları masada İsa'nın güvendiği kişiler oturuyordu. Herhangi birisinin ona ihanet etmesi akıl almaz bir durumdu. Tabloda görebileceğimiz gibi herkes şaşkın bir şekilde. Mathew, Thaddeus ve Simon (tablonun en sağında bulunan 3 kişi) bunu kim yapmış olabilir gibi bir konuşma yapıyorlar. Herkes oldukça şaşkın. Bu tablodaki asıl olay ise "Aynalama" yönteminde geliyor. Resmi ters çevirip tekrar resmin üzerine koyduğunuz zaman resim farklı bir boyut kazanıyor. İsa'nın mavi, kırmızı rengindeki kıyafeti apayrı bir boyut kazanıyor olmalı ki İsa'nın mavi kıyafetinin üzerinde 2 boynuzlu yüz hatları keskin iki eli ters bir şekilde duran bir şeytan karşımıza çıkıyor. Leonardo satanist olabilir mi? Bu net bir yargı olmadığı gibi Leonardo'nun satanist olduğuna dair elimizde en ufak bir bilgi dahi yok. Leonardo burda İsa'ya şeytan demeyemi çalışıyordu bilinmez fakat bu oldukça subliminal bir mesaj olsa gerek.
İsa'nın bahsettiği ihanet eden kişi Judas. Leonardo Son Akşam Yemeği tablosunun eskizlerinde onu her zaman ayrı bir masaya oturtmuş. Fakat böyle yaparsa tablonun bütünlüğünün yok olacağını düşündüğü için Yahuda'yı İsa ile aynı masaya oturtmuş.
Aynalama Yöntemi ile tabloya bakıldığında tablonun sol tarafında Thaddeus'un olduğu yerde Leonardo'nun kendisini görebilirsiniz. Leonardo kendini bu kısımda orta parmağını ve işaret parmağını birleştirerek bir üçgen yaparken resmetmiş. Üçgenin içerisinde bir göz bu göz İlluminatiyi temsil ediyor.
Leonardo matematiği seven birisiydi ve bunu tablolarına yansıtmaktan zevk alırdı. Son Akşam Yemeği tablosuna bakıldığında ise Leonardo, İsa'yı tablonun tam ortasına almıştır. İsa, tabloda tam merkezde oturmaktadır.
Tabloya dikkatli baktığımızda Meryem Ana ve İsa'nın birbirleriyle ne kadar uyum içerisinde olduğunu görebilirsiniz. Eğer Meryem Ana'yı İsa'nın tam sağında olacak şekilde İsa'nın yanına alırsanız eğer ne kadar büyük bir uyum içerisinde olduklarını görebilirsiniz. İsa'nın kıyafetindeki mavi kısımın Meryem'in kıyafetindeki mavi kısım ile ne kadar uyumlu olduğunu görebilirsiniz. Masanın üzerinde duran İsa'nın sol kolu Meryem'in kolunun tam da üstüne geliyor.
Son Akşam Yemeği tablosu Leonardo'nun en gizemli tablolarından biri olabilir.[2]
Mona Lisa
![Mona Lisa](https://cdn.evrimagaci.org/SOQwhqQaGi0B_xJlGOKpqywVsL4=/825x0/storage.evrimagaci.org%2Fold%2Fcontent_media%2Fe73b0b6fd0291851bb32ad77f886273d.jpeg)
Bu tabloda sır Mona Lisa'nın gözünde bulunmakta. Fakat ondan öncesinde birçok iddia Mona Lisa'nın aslında Mona Lisa olmadığını, tabloda resmedilen kişinin farklı birisi olduğunu söylemekte.
Mona Lisa, Da Vinci tarafından yaratılan en ünlü tablolardan biridir. Tabloda, Da Vinci'nin gizemli ve anlaşılması güç kişiliğinin yanında getirdiği birçok çözülmesi güç şifreler bulunmaktadır. Örneğin, Mona Lisa'nın gözlerinde S ve L harfleri bulunur. Sol gözündeki L harfi, Leonardo'nun adının ilk harfi olabilirken, sağ gözündeki S harfi'nin ne olabileceği asla çözülemedi. Fakat araştırmalar S harfinin, Da Vinci'nin hizmetçisi Salaino'yu temsil ettiği gösteriyor. Bu net bir şey olmasa dahi S harfinin Salaino'yu temsil ettiği gerçeği hiçte yalan gibi gelmiyor. Bazı araştırmacılar, gözlerdeki harflerin tahrip sonucu oluştuğu düşünürken, bazıları ise bu harflerin bilinçli bir şekilde yerleştirildiğine inanıyorlar.
Mona Lisa'nın hemen arkasında bulunan köprünün alt kısmında görülebilen 72 sayısı, sanat tarihçileri arasında belli belirsiz tartışmalara yol açmıştır. Bazı araştırmacılar, 7 sayısının Tanrı'nın 7 gün içinde dünyayı yarattığını, 2 sayısının ise erkek ve kadının birleşmesini temsil ettiğini düşünüyorlar. Bu nedenle, 72 sayısı eşcinselliğe vurgu yapabilir. Da Vinci'nin yardımcısı Salaino ile arasında bir ilişki olduğuda bilinen en net bilgiler arasındadır. Başka bir teoriye göreyse 72 sayısı, sayının üstünde bulunan şeytan köprüsünü temsil ediyor olabilir. Bazı araştırmacılar, bu şifrenin Da Vinci'nin eşcinsel kimliğine bir gönderme olabileceğine inanıyorlar.[3]
La Belle Ferronnière
La Belle Ferronnière tablosundaki gizem ise Aynalama Tekniği ile karşımıza çıkabiliyor. Bu tabloya Aynalama Tekniği ile bakarsanız orta doğrudan size bakan korkutucu bir figür karşımıza çıkıyor.
![La Belle Ferronnière](https://cdn.evrimagaci.org/IqObQOLU4LQMhA4OaA7zPRZ22e0=/825x0/storage.evrimagaci.org%2Fold%2Fcontent_media%2F534f71c7252642a910e25ad5b02f3ef8.jpeg)
Kakımlı Kadın
![Kakımlı Kadın](https://cdn.evrimagaci.org/KT3YxtT4DR0dK8OzQ_jTGZRqEAA=/825x0/storage.evrimagaci.org%2Fold%2Fcontent_media%2F1226d8b335ae6069b5146aadecb7d0bb.jpeg)
Kakımlı Kadın tablosunu yeniden inceleyen bilim insanları, aslında tabloda her zaman bir kakım bulunmadığını keşfettiler. Resmin en azından iki eski versiyonu vardı: Bunlardan birinde kakımın olduğu yerde ne olduğu anlaşılamayan bir hayvan varken diğerinde hiçbir hayvan yoktu.[4]
Isabella d’Este
![Isabella d’Este](https://cdn.evrimagaci.org/Oi7DtRuMYssxPSE_h-3LZbQA_Ng=/825x0/storage.evrimagaci.org%2Fold%2Fcontent_media%2F1b261daf0a12492b45b37cc927c8b883.jpeg)
Birkaç yıl önce keşfedilen bu tabloyu inceleyen bilim insanları, tablonun Leonardo'ya ait olan gizemli tablolardan biri olduğunu anladılar. Tablodaki asıl gizemli olan şey resmedilen kadının (özellikle gülüşünün) Mona Lisa’ya olan inanılmaz benzerliğiydi.[4]
- 3
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- Merve Yıldız. Leonardo Da Vinci: Hayatı, Eserleri Ve Bilinmeyenleri. (5 Nisan 2023). Alındığı Tarih: 9 Ağustos 2023. Alındığı Yer: Oggusto | Arşiv Bağlantısı
- ^ Leonardo Da Vinci. The Last Supper - By Leonardo Da Vinci. Alındığı Tarih: 9 Ağustos 2023. Alındığı Yer: Leonardo Da Vinci | Arşiv Bağlantısı
- ^ Ne Oldu. Mona Lisa’nın Gözlerindeki Sır Ne?. (19 Aralık 2015). Alındığı Tarih: 9 Ağustos 2023. Alındığı Yer: Ne Oldu | Arşiv Bağlantısı
- ^ a b Türkiye Zeka Vakfı. Leonardo Da Vinci Tablolarındaki 5 Gizem. (3 Ağustos 2023). Alındığı Tarih: 9 Ağustos 2023. Alındığı Yer: Türkiye Zeka Vakfı | Arşiv Bağlantısı
Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?
Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:
kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci
Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 28/07/2024 03:12:20 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/15295
İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.