Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Evrimsel süreçte herhangi bir mutasyon sonucu oluşan canlılar tür oluşturabilmiş midir?

Teşekkür (2)
Hatırla
Takip

Evet, günümüzdeki bütün türler, bir noktada atalarında meydana gelmiş mutasyonların seçilmesi sonucu var olabilmiştir. Ama hayır, tek bir mutasyon yepyeni bir türe yol açamaz; çünkü hiçbir tür, tek bir mutasyonun değiştirebileceği bir özellik ile tanımlanmamaktadır; on binlerce genin ve milyarlarca nükleotitin farklı kombinasyonlarıyla tanımlanmaktadır. Ancak mutasyonlar biriktikçe yeni türler oluşabilmekte ve makroevrim gibi devasa değişimler bile kameraya kaydedilebilmektedir.

Dolayısıyla türler, mutasyonlar sonucunda evrimleşebilirler; ancak sadece mutasyon oldu diye tür oluşmaz. Mutasyonlar popülasyon içinde durmaksızın meydana gelir ve uyum başarısı üzerindeki etkisine bağlı olarak seçilir veya elenirler. Seçilenler durmaksızın birikir ve bir noktada, kullanılan tür tanımına bağlı olarak, artık yeni bir türün sınırlarına girilmiş olur.

Ve evet, gözümüzün önünde evrimleşen çok sayıda tür var.

Teşekkür (4)

Mutasyonlar genetik çalışmaların temelini oluştururlar. Mutasyonun en önemli sonuçlarından biri, bir sonraki kuşağa farklı genetik özellikler aktarılmasına neden olmasıdır. Bu ise, farklı fiziksel özelliklere sahip bireylerin meydana gelmesidir.

Bu değişimler sonucu ortaya çıkarılan fenotipik çeşitlilik, genetikçilerin değişikliğe uğramış olan özelliği kontrol eden genleri çalışmalarına olanak sağlar. Genetik araştırmalarda mutasyonlar, nesilden nesile geçişlerde takip edilebilen, "marker"lar olarak kullanılırlar. Tarihte mutasyonların sunduğu fenotipik çeşitlilik olmasaydı, örneğin Mendel'in araştırmalarını yaptığı bezelye bitkisinin fenotipi tek olsaydı, bu deneyler hiçbir zaman sonuç bulamayacaktı.

Bu linkler yardımcı olacaktır diye düşünüyorum .

Teşekkür (2)

“Milyonda bir olur diye düşündüğünüz bir şey, önümüzdeki salı gerçekleşecektir.”
Gordon Letwin