Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Bu videoda, PhD Comics ve Sussex Üniversitesi'nden araştırmacılar, BICEP2 verilerinin neden önemli olduğunu ve Kozmik Enflasyon Teorisi'ni anlatıyor.

Kozmik Enflasyon Teorisi'ni Anlamak

Bicep2 tarafından Mart 2014'te yapılan büyük keşif neydi? Bicep2 de nedir?

Bicep2'nin açılımı 'background imaging of cosmic extragalactic polarization'dır (kozmik ekstragalaktik polarizasyonun arka plan görüntüsü) Havanın temiz ve kuru olduğu Güney Kutbunda zayıf mikrodalga radyasyonu tespit etmek amacıyla yapılan bir deneyde kullanılan bir teleskoptur. Daha 20. yüzyılın başlarında astronomlar galaksilerin birbirlerinden uzaklaştıklarını fark etmişlerdi, ve birbirinden daha uzakta bulunanlar daha hızlı hareket ediyorlardı.

Fizikçiler bunun şu anlama geldiğini düşündüler: Evren genişlemekteyse geçmişte bir zamanda da çok küçük, yoğun ve sıcak olmalıydı. Bu fikri Büyük Patlama olarak adlandırdılar. Daha sonra 1960'larda iki gökbilimci "kozmik mikrodalga arka plan ışınımı" denilen CMB'yi keşfettiler. Bu, tüm Evren'e nüfuz eden hafif bir ışıma ya da sıcaklıktır.

Bu olay Büyük Patlama'yı daha da destekledi çünkü Evren'in aynı sıcaklığa sahip olmasının tek yolu geçmişte bir zaman birbirine çok yakın olması idi. Teori, bu sıcaklığın kökenini ışığın özgürce hareket edebilecek kadar maddenin kümelendiği Büyük Patlama noktasından 380,000 yıl sonraya kadar izledi.

Ama bundan önce ne oldu ve nasıl oldu?

Genişleme, Evren'in oluşumunun ilk zamanlarına yönelik en önde gelen teori ya da teorilerden. Bu, CMB'nin ufkundan 380,000 yıl önce ne olduğunu açıklayan mekanizmadır, matematiksel modeldir. Genişleme, Büyük Patlama teorisiyle gelen birçok problemi güzelce çözmüştür ama ona dair sadece dolaylı kanıtlar vardır. Herhangi iyi bir teori gibi, genişleme de direkt olarak test edilebilecek öngörülerde bulunmaya ihtiyaç duyar. 1990'lı yıllarda daha kesin ölçümler, CMB'nin mükemmel derecede pürüzsüz olmayıp üzerinde dalgalanmaların olduğunu gösterdi. Genişleme teorisine göre bu dalgalanmalar, Evren genişlediğinde güçlenen kuantum dalgalanmaların bir sonucuydu.

Evren o denli küçükken kuantum fiziğinin garip dünyası geçerliydi. Genişleme teorisine göre ilk zamanlarında Evren çok hızlı, hatta ışık hızından daha hızlı genişledi ama bu dalgalanmalar uzay-zaman dokusunda bozulmalar yarattı. Bu dalgalanmalar büyüdü, Evren'in dokusunda tepeleri ve vadileri oluşturup gördüğümüz şekliyle maddenin öbekleşerek oluşmasına neden oldu. Daha net bir şekilde söylemek gerekirse genişleme teorisi, bu bozulmaların CMB üzerinde kendine özgü bir ışık polarizasyonu imzası bırakacağını öngörür.

Harvard Üniversitesi'nden John Kovac liderliğindeki araştırmacılar o imzayı bulduklarını düşünüyorlar. Şu anda CMB polarizasyonunu ölçmekte olan ve bulgularını Ekim 2014'te sunması beklenen Avrupa Uzay Ajansı'nın Plank Uzay Teleskobundan gelecek gözlem sonuçlarını bekliyoruz. Bu sonuçlar, genişleme teorisini daha sağlam bir şekilde yerleştirebilir ve CMB'nin ufkundan 380,000 yıl geriye, yani Büyük Patlama'dan [10^(-36)] saniye sonrasına bakma şansımız olabilir. Gökyüzündeki bu sinyalle kökenimizi keşfedebiliriz.

Bir zamanlar ışıktık. Sonra sıcaklıkta dalgalanmalar oldu. Yıldızlar, galaksiler ve madde oluştu. Ve hayat başladı...

Destek Olun

Bu video, PhD Comics tarafından hazırlanmış, Evrim Ağacı tarafından altyazılandırılmıştır. Eğer içeriği beğendiyseniz, orijinal kaynağa destek olmak için, lütfen YouTube kanalına gidip videolarını beğenmeyi unutmayın.

PhD Comics kanalının bu videosunu orijinal dilinde ve İngilizce alt yazılı olarak buradan seyredebilirsiniz: