Evrim Ağacı

Işık Kirliliği ve Karanlık Gök Bölgeleri

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Şehirleşme, birçok fayda ve zararla birlikte gelmiştir. Bu zararlardan bir tanesi, ışık kirliliğidir. Ne yazık ki günümüzde başınızı kaldırıp göğe baktığınızda gördüğünüz şey, atalarımızın gördüğünden çok ama çok farklıdır. Şehirlerimizden saçılan yapay ışıklar, Evren'in derinliklerinden gelen ışıkları görmemizi zorlaştırmakta, hatta imkansız kılmaktadır. Buna bağlı olarak bizlerin gökyüzündeki cisimleri görme sıklığımız dikkate değer miktarda azalmıştır. Bunun belki de en büyük sıkıntılarından birisi, bizlerin göğe bakarak hayal kurma miktarının dikkate değer miktarda azalmış olmasıdır.

Bu soruna yönelik çözümlerden bir tanesi, mümkün olduğunca şehir dışına çıkarak, ışık kirliliğinin azaldığı noktalarda gök gözlemi yapmaktır. Ne var ki şehirlerin aşırı büyümesi, nüfusun dikkate değer miktarda artışı, her çeşit teknolojinin kırsala da hızla yayılıyor olması gibi nedenlerle artık şehir dışında bile bu tip karanlık alanlar bulmakta zorlanmaya başlayabilirsiniz. Ayrıca şehirden epey miktarda uzaklaşmadığınız sürece halen şehir ışıkları dolayısıyla gök cisimlerini görme miktarınız kısıtlanacaktır.

İşte bu nedenle Uluslararası Karanlık Gökyüzü Birliği (International Dark-Sky Association), ışık kirliliği ile mücadele ve gök gözlemlerini teşvik etmek adına Dünya çapındaki "karanlık gök bölgesi" adı verilen yerleri tespit etmektedir. Bu bölgelerde ışık kirliliği son derece düşüktür veya pratik olarak hiç yoktur; dolayısıyla gökyüzü tüm ihtişamıyla görülebilmektedir.

Ne yazık ki ülkemizdeki hiçbir kurum henüz bu birliğin bir parçası değildir, dolayısıyla siteleri üzerinden yayınladıkları haritada Türkiye'deki karanlık gök bölgeleri bulunmamaktadır. Ancak ABD, Kanada, İrlanda, Fransa ve Almanya şu ana kadar bu projeye katkı sağlayan ülkelerdir.

Bu paylaşımla, Türkiye'deki gökyüzü oluşumlarına bu projeye katkı sağlamaları için teşvik olmayı ümit ediyoruz.

• Ç. M. Bakırcı. En Eski Ortak Atanın Hücre Zarına Dair Yapılan Modellemeler, Biyolojinin Temel Sorularına Işık Tutuyor!. (10 Haziran 2020). Alındığı Tarih: 10 Haziran 2020. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/10/2020 19:13:25 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4681

“Yanında en azından bir kitap taşımayan birine asla güvenmeyin.”
Lemony Snicket