Evrim Ağacı

COVID-19 Virüsü SARS-CoV-2, İnsan Popülasyonu İçinde Yıllarca Yaşamış Olabilir!

Tavsiye Makale

Bu yazı, Science Alert isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

COVID-19, dünya çapında kilitlenmeye, zatürreeye ve korkuya neden olduğu için, bilim insanları SARS-CoV-2 koronavirüsünün nereden geldiğini belirlemek için yarışıyorlar.

Henüz bir hayvan rezervuarından gelip gelmediği bilgisi de dahil olmak üzere tüm cevaplara sahip olmasak da, yeni bir analiz komploları kesin olarak sona erdirmişti.

Çalışma, aynı zamanda yeni koronavirüsün kökeni ile ilgili bazı ilginç olasılıkları gündeme getirmektedir. Senaryolardan biri, virüsün, dünyayı rayında durduran bir pandemik haline gelmeden önce, insan popülasyonlarında uzun bir süre zararsız bir şekilde dolaştığını gösteriyor. ABD, İngiltere ve Avustralyalı bilim insanlarından oluşan ekip, çalışmalarında şöyle diyor:

SARS-CoV-2'nin bir progenitörünün, tespit edilmemiş insandan insana bulaşma sırasında adaptasyon yoluyla (yeni genomik özellikler) elde ederek insanlara atlaması mümkündür.

Bir kez elde edildikten sonra, bu adaptasyonlar salgını hızlandıracak ve yeterince büyük bir vaka kümesi oluşturmasına olanak sağlayacaktır.

Araştırmacılar SARS-CoV-2 ve benzeri koronavirüslerden elde edilen genomik verileri analiz etti ve SARS'ın S proteinlerinin reseptör bağlayıcı etki alanının (İng: "receptor-binding domain", kısaltma: "RBD") bölümlerinin insan hücrelerine bağlanmada çok etkili olduğunu, doğal seçilimden kaynaklanmaları gerektiğini gösterdi. Scripps Research araştırmacılarından biri olan immünolog Kristian Andersen şöyle diyor:

Bilinen koronavirüs suşları için mevcut genom dizi verilerini karşılaştırarak, SARS-CoV-2'nin doğal süreçlerden kaynaklandığını kesin olarak belirleyebiliriz.

Olası Hipotezler

Hipotez - 1: Evrim, Konakçıda Yaşandı

"Yanlış giden laboratuvar deneyi" senaryosu bir ihtimal olmaktan tamamen çıkınca, ekip daha olası olan iki hipotezi araştırdı.

İlk hipoteze göre, virüs insanlara bulaşmadan önce bir hayvan konakçısında doğal seçilim yaşandı. Yarasalar ve pangolinlerde koronavirüs örnekleri benzer genleri göstermiş olsalar da, henüz hiçbiri tam olarak uymuyor. Araştırmacılar şöyle diyor:

SARS-CoV-2'nin doğrudan atası olacak kadar benzer hiçbir hayvan koronavirüsü tanımlanmamış olsa da, yarasalar ve diğer türlerdeki koronavirüslerin çeşitliliği bugüne kadar ciddi anlamda kısıtlı miktarda örneklenmiştir.

Hipotez-2: Evrim, İnsanda Yaşandı

İkinci hipotez, virüsün bir hayvan konakçıdan bulaşmasından sonra doğal seçilimin insanlarda gerçekleşmesidir. Ulusal Sağlık Enstitüsü Müdürü Francis Collins, NIH blogunda şöyle diyor:

İkinci senaryo, yeni koronavirüsün insan hastalığına neden olmadan önce hayvanlardan insanlara geçmesidir.

Daha sonra, yıllar veya belki de on yıllar boyunca kademeli evrimsel değişikliklerin bir sonucu olarak, virüs sonunda insandan insana yayılma ve ciddi, genellikle yaşamı tehdit eden hastalığa neden olma yeteneğini kazandı.

İki hipotezden hangisinin doğru olduğunu henüz bilmememize rağmen araştırmacılar daha fazla kanıtın ölçekleri biri ya da diğerinin lehine çevirebileceğini düşünüyor, ancak bu araştırmanın yapılmasını beklemek zorundayız.

Bu arada, ellerinizi yıkayın, evde kalın ve mümkünse bu çabaya yardımcı olun.

Konu hakkında daha fazla bilgiyi buradan alabilirsiniz.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 01/06/2020 02:50:11 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8464

“Doğru bir ifadenin zıttı yanlış bir ifadedir. Ancak derin bir gerçeğin zıttı, bir diğer derin gerçek olabilir.”
Niels Bohr