Evrim Ağacı

Uranüs'ün Keşfi ve İsmi: Uranüs, Keşfinden Sonra Bir Süre "George" Olarak Anılmıştır! NatGeo
Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Güneş Sistemi'nde, son gezegen Neptün'den bir önce gelen Uranüs'ün keşfi oldukça ilginç bir tarihe sahiptir.

En yakın olduğu noktada Dünya'dan 1.6 milyar, en uzak olduğu noktada Dünya'dan 1.98 milyar kilometre uzakta bulunan gezegenin ilk gözlemi tahminlere göre MÖ 128 yılında yaşayan Hipparchos'a kadar gitmektedir (her ne kadar o zamanlarda Uranüs'ün bir yıldız olduğu sanılmışsa da...). Ancak resmi keşfi, 13 Mart 1781 yılında İngiliz gökbilimci William Herschel tarafından yapıldı ve 26 Nisan 1781 yılında ilan edildi. Öncelikle bir yıldız, sonrasında bir kuyrukluyıldız olduğu sanıldı; nihayetindeyse bir gezegen olduğu anlaşıldı.

İşin ilginç tarafı ise şu: Herschel, Kraliyet Astronomu olan Nevil Maskelyne'i keşfinden haberdar ettikten sonra Maskelyne ondan keşfini Kral 3. George'un şerefine adlandırmasını istedi. Bunun üzerine boynu kıldan ince olan Herschel, keşfini Georgium Sidus, yani "George'un Yıldızı/Gezegeni" olarak isimlendirdi. Tabii bu isim İngiltere sınırları haricinde pek tutmadı ve umursanmadı. İngiltere sınırlarında da kısaca George olarak anıldı.

Sonrasında İsveçli astronom Erik Prosperin, gezegenlere verilen Roma Tanrısı isimleri serisini devam ettirmek amacıyla Gök Tanrısı'na ithafen "Neptün" ismini önerdi. Dikkat ederseniz, Uranüs değil, Neptün. Çünkü en dış gezegen olan Neptün o zamanlarda henüz keşfedilmemişti. Ancak Alman astronom Johann Elert Bode, Ouranos, yani Uranüs ismini benimsedi ve o şekilde kullanmaya başladı. Bode'nin Uranüs ismine özel bir ilgisi var gibi gözüküyor; çünkü kendisine ait meşhur yıldız haritasını da Uranographia olarak isimlendirmişti ve ayrıca 92. element olan "uranyum"un ismine de ilham oldu.

Bode'nin bu ismi savunmasının bir diğer nedeni de, Roma mitolojisinde Satürn'ün (Yunan mitolojisinde Kronos) Jüpiter'in (Yunan mitolojisinde Zeus'un) babası olmasıydı; dolayısıyla yeni gezegenin de Satürn'ün babası olması gerektiğiydi. Uranüs, mitolojiye göre Satürn'ün (daha yaygın adıyla Cronus'un) babasıdır. Meşhur Tanrı Zeus'un ise büyükbabasıdır.

Böylece Uranüs, Roma mitolojisinden değil de, Yunan mitolojisinden gelen bir isimle isimlendirilen tek gezegen oldu. George'dan iyi mi, kötü mü olduğunu size bırakıyoruz...

Uranüs'ün İsmi Hakkında İngilizce Espri

Bu arada, yeri gelmişken şunu da söylemekte fayda var: Uranüs, İngilizcede en çok şakaya ve espriye konu olan gezegendir.

Bunun sebebi, "Uranüs" sözcüğünün İngilizcede "yurinıs" veya "yoreynıs" şeklinde okunabilmesidir. İlki doğru okunuşudur; ancak ikinci şekilde okunduğunda, fonetik olarak "your anus" ("senin kıçın") ile benzeşmektedir.

Evet, biliyoruz, çok komik.

Gezegenlerin isimlerinin nereden geldiğiyle ilgili daha fazla bilgi almak için buraya tıklayın.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/09/2020 21:36:07 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3062

“Entelektüel olgunlaşma doğumda başlamalı ve yalnızca ölüm ile sonlanmalıdır.”