Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Belli davranışları milyonlarca yada milyarlarca yıl boyunca yapmak kalıtsal özellikler haline nasıl gelir?

Darwin'den önce değişim fikri üzerinde duran Jean Baptiste de Lamarck, zürafaların boyunlarının uzun dallara erişmek istediği ve zorladığı için uzadığını söylemişti. Ama bu hatalı bir bilgidir. Evrim böyle işlemez.

Sonra Darwin, Evrim Kuramı'nı ileri sürdü ve ömür içerisinde kazanılan karakterlerin kalıtılamayacağını, evrimin popülasyonların nesiller içerisinde değişimi olduğunu söyledi. Dolayısıyla zürafaların boynu zorladıkları için değil, doğuştan kısa boyunlu olanların az beslenerek ölmesi, uzun boyunlu olanlarınsa hayatta kalması olduğunu düşündü. Bu sebeple, nesiller boyunca hep uzun boylular hayatta kalıp çiftleştiği için yavruları da kendileri gibi uzun boyunlu olabiliyordu ve bu böyle devam ettikçe, uzun ağaçların bulunduğu bölgelerde giderek uzun boyunlu bireyler evrimleşti ve zürafaların uzun boyunları bu şekilde bugünkü halini aldı. Bu evrimin işleyişine uygun bir açıklama olsa da zürafaların uzun boyunlarının sebebi uzun dallar değil. (Daha fazla bilgi için kaynak 1) O yüzden başka bir örnek daha verelim.

Örneğin giderek dişsizleşen filleri ele alalım. Diş boyutunu etkileyen kalıtsal genler vardır. Mutasyonlar gibi çeşitlilik mekanizmaları ile diş boyutu konusunda bir çeşitlilik vardır.

Bu filler hep dişleri söküldüğü için evrimleşmemektedir. Yasa dışı avcılıkla uğraşanlar, her seferinde en uzun dişlere sahip olan filleri hedef almaktadırlar; çünkü filler silahlı korumalarla korunmaktadır ve kısa sürede en büyük dişlere ulaşmak avcılar için avantajlıdır. Buna bağlı olarak, genetik nedenlerle daha kısa dişlere sahip olmak avantajlıdır; çünkü hayatta kalma başarısını doğrudan etkilemektedir. Bu daha kısa dişleri üreten genlere sahip bireyler daha kolay hayatta kalır, daha çok ürer ve gelecek nesildeki filler de ortalamada daha kısa dişli olur.

Yani fil popülasyonu içinde diş uzunluğuna bağlı olarak bir çeşitlilik vardır, dişin uzunluğu genetik temellerde belirlenmektedir (yani kalıtsaldır). Bu çeşitlilik üzerine hayatta kalma başarısını etkileyen bir seçilim baskısı (yasa dışı fildişi avcılarının yarattığı baskı) uygulanmaktadır. Bu durumda filler, her nesilde daha kısa dişli olacak biçimde evrimleşmektedir.

Puan Ver

“Ama nihayetinde hepimiz aynıyız. Hepimiz maymunlardan türedik.”