Sorulara Dön
Yazılarımıza Yönelik Sorular

Anti parçacıklar ve oluşturdukları anti madde evren’de nerede ve hangi halde bulunuyor?

Biz sadece normal maddeyi gözlemleyip deneyimleyebiliyoruz. Anti madde nerede ve ne durumda gözleniyor? Ben bir maddeyim ve evren’de yer kaplıyorum. Benim bir de “anti-ben” versiyonum mu var bir yerlerde?

Merhaba; antiparçacıklar ve antimaddeler, deneyimlenemeyen veya gözlemlenemeyen varlıklar/maddeler değiller; deneysel ve teknolojik ortamlarda antiparçacık gözlemi ve üretimi yapılabilmektedir. Antiparçacıklar da tıpkı parçacıklar gibi belirli fiziksel özelliklere sahip ve tıpkı maddeler gibi onların da Evren'imiz de kapladıkları bir yer var.

Evrenimizin parçacık/madde yoğunluklu olmasının sebebi hala günümüz fiziğini araştırdığı bir konudur. Bu duruma, madde-antimadde asimetrisi [1] denir. Bu soruya cevap olarak üretilen hipotezlerden birisi "Antievren" modeli olsa da sizin dediğiniz gibi bir "anti-ben"lik kast edilmez. Bu hipotezin kastettiği "antievren" veya paralellik durumu, evrenimizde bulunan madde yoğunluğunun aksine antimaddenin yoğun olduğu bir evrenin bizimle aynı anda varlığını öne sürer. Fakat oradaki koşullar tamamen farklı olabilir, bu yüzden hipotezde orada bulunabilecek "anti-insanlık"tan veya herhangi bir anti-canlılıktan bahsedilmemektedir.

Evren'imizde antimadde yoğunluklu bölgelerin olup olmayacağı da bahsi geçen asimetriye karşı üretilmeye çalışılan çözümlerden bir tanesi. Fakat böyle bir bölge var mı? Var ise nerede? Ne durumda? gibi soruların yanıtı henüz yok, çünkü bu konuyla ilgili bir başarılı gözlem yok. Bu gözlemi yapacak yöntem de bilim dünyasında şu anda var mı ben bilmiyorum fakat bu konuyla ilgili mevcut bir yayının veya bir kabulün olmadığını söyleyebilirim, çalışmalar sadece teoriden ibaret.

Ayrıca, antimadde/antiparçacık denince akla hemen bir paralellik veya "anti-ben" gelmemeli zira antimaddeler de tıpkı maddeler gibi günlük hayatımızın bir parçası. Öyle ki antiparçacıklar kullanılarak tıbbi görüntüleme yapılıyor ve bu yolla teşhis/tedaviye oldukça önemli katkı sağlanıyor. Ayrıca parçacık çarpıştırıcılarında antimadde üretmek mümkün, bunu CERN veya Fermilab gibi önemli bilim kuruluşları yapıyor.

Sonuç olarak, antimaddeler bilinmez veya gözlemlenemez değil. Onların da varlığını (deneysel olarak da olsa) gözlemleyebiliyor ve test edebiliyoruz. Ancak tıpkı maddeden oluşan yakın çevremiz* gibi tamamen antiparçacıkların oluşturduğu bir bölge/evren var mı henüz bilmiyoruz.

*Burada yakın çevreden kasıt gözlemlenebilir Evren'dir.

• A. M. Turaçlar. Madde-Antimadde Asimetrisi: Neredeyse Tamamen Maddeden Oluşan Evrenimizde, Antimadde Nereye Kaybolmuş Olabilir?. (09 Nisan 2021). Alındığı Tarih: 09 Nisan 2021. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı