Sorulara Dön
Varsayımsal & Hipotetik

İnsanlar ve diğer primatlar var olmasaydı hangi hayvan türü bilinç kazanırdı?

İnsanlar evrimleşerek bilinçli bir tür olmasaydı hangi hayvan türü bilinç kazanma yolunda evrimleşirdi? İnsanlara rağmen yine de bir hayvan türü bilinçlenerek gezegenin 2. Dominant türü olabilir mi? Bu konuda yapılan akademik bir çalışma var mı?

İnsan da her tür olduğu gibi evrimleşmiştir ve diğer türlerle ortak ataları paylaşmaktadır. Bu konuyu anlamak için beynimizin ve zekamızın evrimine bakmamız gerekiyor hatta zekamızın evrimine yönelik analizler bile yapıyoruz. Zekamızın evrimine yönelik birkaç ana faktör var:

1. El-Göz Koordinasyonu
  2. Karşıt Başparmak
  3. İletişim Becerileri (Sosyal Yaşantı)
  4. İki Ayak Üzerinde Duruş (Bipedalizm)
  5. Cinsel Seçilim
  6. Et Tabanlı Diyete Geçiş

Diğer hayvanları da bilinci, aklı, zekası var. Sadece bizim kadar zeki değiller. Primat harici canlılardan örnek vereceksek belki yunus, balina, karıncalar ve karga gibi kuşlar diğer en zeki türler olabilir.

1. Karıncalar bilinen en karmaşık sosyal yaşantılardan birisine sahiptirler. Tür içi iletişimleri oldukça gelişmiştir ve çok karmaşık iş bölümlerine sahiptirler. Her bir karınca sürü içerisindeki rolünü algılar ve uygular. Ancak bu hayvanlar çok nadiren etle beslenirler; dolayısıyla gerekli enerji altyapısına pek sahip değildirler. Buna rağmen karıncalarda iki ayaklılık bulunmuyor olmasına rağmen, yaşadıkları ağaçlarda ve 3 boyutlu konumsal uzay içerisinde herhangi bir pozisyonda durabiliyor olmalarından ötürü gelişmiş bir denge algısına sahip olmak zorundadırlar. Bu da beynin evrimini tetiklemektedir. Ancak karıncalarda pek fazla el-göz koordinasyonu bulunmamaktadır, dolayısıyla bu açıdan çok fazla bir baskı bulunmaz.
  2. Kargalar, muhteşem hafızaları ve alet kullanarak problem çözme yetenekleri bizi hayretler içinde bırakır. Biyologlara göre kargaların zeka seviyesi, 7 yaşında bir çocuğunkine eşittir. Kargalar ve zekaları her zaman merak konusu olmuştur ve bilim insanlarının kargalar üzerindeki araştırmaları devam etmektedir. Alet yaparak yiyeceklere ulaşabilirler. Kargalar harika birer alet yapıcıdırlar. Doğada genellikle yaprakları yırtıp, kıvırıp ağaç kavuklarındaki böceklere ulaşmak için kullanırken görülmektedir. Sadece bu da değil, sert yaprakları ya da çimlerin keskin kenarlarını bıçak gibi kullanıp alet yapabilmektedir. Bir laboratuvar deneyinde, bir karga ulaşılması zor olan yiyeceğe bir telin ucunu kıvırarak ulaşmaya çalışmıştır. Sonra ucu kıvrılmış teli, yiyeceğe ulaşması kadar uzun olan başka bir çubuğa ulaşmak için kullandı. Kargalar bu teknikleri genç kargalara da öğretmektedir. Kargalar yer değişimi ve yerçekimi gibi karmaşık kavramları anlayabilmektedir. Bir deneyde, dört karga çakıl taşlarının bulunduğu bir odaya konuldu ve kargaların yetişemeyeceği uzaklıkta su dolu bir tüpün içine kurtçuk yerleştirildi. Kargalardan ikisi bu problemi çözmeye çalışırken diğer ikisi hemen çözüme ulaştı. Kargalar daha büyük taşların daha çok su yer değiştireceğini de anladı ve kurtçuğa ulaşana kadar taşları suya attı. Sincap gibi birçok hayvan yiyeceklerini saklayabilmekte, fakat kargalar bunu daha ileri bir seviyede yapabilmektedir. Kargalar omnivordur yani hem et hem de otla beslenmektedir ve hırsız olarak bilinmektedir. Kargalar yiyeceklerini saklayabilir ve diğer kargalar tarafından gözetlenmediğinden de emin olmak ister. Eğer etrafta bir karga varsa, yiyeceklerini göğüs tüylerinin içine saklıyormuş gibi yaparlar. Fakat bütün kargaların bunu yaptığını düşünürsek, birbirlerini takip edip bazen bu durumu destansı bir hava savaşına dönüştürürler.
  3. Memeli deniz hayvanları arasında yunuslar en büyük Beyin Hacmi/Vücut Hacmi oranına sahiptirler ve çok iyi bir iletişim kurabilme yetisine sahiptirler.
Sorulara Dön