Evrenin genişleme hızı ışık hızından hızlı mıdır?

955 görüntülenme
Hatırla
Takip

Evren, Big Beng ile bu günden kabaca 14 milyar yıl önce genişlemeye başladı. Bu durumda evrendeki maksimum hız sınırı olan ışık hızını göz önüne alınca Evrenin çapınında 14 milyar olması gerektiğini düşünürüz ancak WMAP uydusunun yapmış olduğu ölçümler, bize Evrenin 93 milyar çapında olduğunu gösteriyor. Şu halde; Evet. Evrenin genişleme hızı ışık hızından hızlıdır denilebilir ama şunuda atlamamak gerekir: Evrenin genişleme hızı ile kastedilen günlük hayatta kastetiğimiz hız kavramı birbirlerinden bi' hayli farklı. Hız, bir A noktasından başka bir B noktasına ne kadar sürede gidildiğidir. Evrende ise bir hareket yoktur, genişleme vardır. Hemde tek bir noktadan değil tüm noktalardan. Bu durumda evren için hız kavramını kullanamayacağımızdan kıyaslama yapmakta pek akıl karı olmaz. Umarım yardımcı olmuşumdur Evrim Ağacı'nı takip eden güzek insan.

915 görüntülenme
Teşekkür (1)

“Evrenin genişleme hızı ile kastedilen günlük hayatta kastetiğimiz hız kavramı birbirlerinden bi' hayli farklı. Hız, bir A noktasından başka bir B noktasına ne kadar sürede gidildiğidir. Evrende ise bir hareket yoktur, genişleme vardır.”

Hocam evrenin genişleme hızıda yine ışık hızının doğası ile ilgili değil miydi? Işık hızı zaten günlük hayattaki hız kavramlarımıza uymaz . Örneğin zıt yönden birbirine 100 km hızla hareket eden iki cismin birbirlerinin yanından geçerkenki hızları 200 km olurken ışık hızında bu yine sabittir . Evrenin genişleme hızında da aynı olmalı diye düşünüyorum

703 görüntülenme
Teşekkür (1)

Işık hızı tamamen bizim gözlemlediğimiz hızlara uyar.

Ama ikinci sorduğunuz soru çok kıymetli, açıklaması izafiyet ile ilgili.

Şöyle düşünün 100 km/s ile giden bir araba farını açtığında, fardaki ışık ne hızla gidiyor? Işık hızı + 100 km/s olamayacağı söyleniyor. O zaman nasıl gidiyor? Bu önemli bir soru.

Cevabı için de önce hızın ne olduğunu anımsayın, yol/zaman. Hız sabit kalmalı, yol/zaman sabit kalmalı, dolayısıyla diğer değişkenler ile "oynuyor" evren. Yani zaman değişiyor. Arabadakiler için zaman kısalıyor. İzafiyetin özü çok basitçe bu.

Yani ışık hızının değişmemesi ışığın bambaşka çok farklı bir biçimde davranması değil, ışık bildiğimiz gibi hareket ediyor. Sadece evrenimizde belli bir hız sınırı var, bu da ışık hızına eşit.

Evrenin genişlemesi de dendiği gibi A noktasından B noktasına gitmek demek değil, üzerinde bulunduğumuz koordinat sistemi genişliyor. Balonun şişmesi gibi düşünün, balonun üzerindeki karıncanın hareketi ile balonun şişmesi ve gitmek istediği yerin ondan uzaklaşması farklı şeyler.

196 görüntülenme