Sorulara Dön
Evrim & Abiyogenez

Bitkiler ile aynı ortak ataya mı sahibiz?

Teşekkür
Hatırla
Takip

merhabalar Atalay Pınar

şu anda dünyadaki bütün türlerle ortak ataya sahibiz. günümüzden 200 bin yıl önceye gitsek hiç insan bulamayacaktık, 190 milyon yıl geriye gitsek hiç memeli bulamayacaktık, 311 milyon yıl öncesine gitsek hiç sürüngen bulamayacaktık bunların hepsi evrim yoluyla şuanda var olabilmiştir.

ilk bitkiler günümüzden 450 milyon yıl önce evrimleşmiştir, ilk fotosentez yapabilen küçük bakteriler ise 3.5 milyar yıl önce ilk fotosentezi yapmaya başladılar. bu süreçler çok uzun zaman isteyen süreçler ama fosil kayıtları sayesinde ne kadar geçmişte ortak ataya rastlayabileceğimizi bulabiliyoruz. şu anda bitkilerle %60 ile %30 luk bir DNA benzerliğimiz bulunmaktadır, oksijenli solunum yaparken aynı enzimleri kullanmaktayız, hücrelerimizde benzer organeller var, şekeri parçalarken aynı enzimler kullanılır gibi ortak ataya sahip olduğumuzu gösteren ipuçları var.

Evet. "Dünyadaki bütün canlılar" ortak ataları paylaşıyor. Benzerlik ne kadar azalırsa ortak atamız o kadar daha önce yaşamış yani daha uzak akrabayız demektir. Örneğin şempanzelerle 6-7 milyon yıl önce ortak atamız var. Farelerle 90 milyon yıl önce, meyve sinekleri ile 700-800 milyon yıl önce, bitkilerle ise 1400-1500 milyon yıl (1,5 milyar yıl) kadar önce ortak atamız var. Bize bitkiden bile daha az benzeyen Plazmodyum ile bile 1,5-2 milyar yıl önce ortak atamız var. Dünyadaki bütün canlıların soy ağaçlarını geriye doğru takip edecek olursak bütün soy hatlarının Son Evrensel Ortak Ata (SEOA-LUCA) ile birleştiğini görüyoruz.

Sorulara Dön