Gece Modu

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Dilimizde "peygamber devesi", İngilizcede "dua eden mantis" anlamında "praying mantis", bilimsel olaraksa Mantodea, ya da basitçe "mantis" olarak bilinen hayvanlar, her ne kadar tek bir türmüş gibi anılsalar da, aslında 15 aileye, 430 cinse ve 2400'den fazla türe ayrılacak biçimde evrimleşmiş son derece ilgi çekici hayvanlardır.

Öylesine fazla türe sahiptirler ki, evrimsel akrabalık ilişkileri konusunda halen bilinmeyen ve üzerinde anlaşmaya varılamayan birçok detay bulunur. Ancak şu anda bildiğimiz kadarıyla mantislerin en eski ataları 135 milyon yıl kadar önce Siberya'da evrimleşmişlerdir. Ne var ki fosil sayısı oldukça sınırlı olduğu için, evrimsel tarihlerini aydınlatmak da kolay değildir. Fakat atasal mantislerde, bugünkü torunlarının aksine ön bacaklarda dikenler bulunduğu bilinmektedir.

Bu gördüğünüz, Idolomantis diabolica türü bir mantis (peygamber devesi). Halk arasında "Şeytan Çiçeği Mantisi" olarak da biliniyor. Bu hayvanlar, evrimsel süreçte bitkileri taklit edecek şekilde özelleşmiştir. Ancak türü ilginç kılan, bunu yapabilen mantisler arasında en irisi olmasıdır. Dişileri 13 santimetreye kadar, erkekleri 10 santimetreye kadar uzayabilir. Etiyopya, Kenya, Malavi, Somali, Tanzanya ve Uganda'da yaşar. Tehdit edildiği zaman fotoğrafta görüldüğü gibi vücudunu irileştirerek kollarının altındaki siyah, kırmızı, mavi ya da mor olabilen renkleri tehdit unsuruna göstererek onu caydırmaya çalışır.

Aslen tropikal bölgelerde yaşayan bu hayvanlar, ılıman iklime sahip coğrafyalarda da görülebilirler.

Dinî gönderme yapılan isimlerini, ön uzuvlarının dua eden bir insana benzer şekilde kıvrılmış olmasından alırlar. Bu kolların asıl görevi ise avlarını yakalayıp parçalamaktır. Ancak insan hayal gücü tarih boyunca bu hayvanları olduklarından başka görmeyi başarmış, Antik Yunan'dan Antik Mısır'a ve hatta Asurlar'a kadar birçok medeniyet tarafından "doğaüstü hayvanlar" olarak görülmüşler, sanat, mitoloji ve dinde önemli yer sahibi olmuşlardır.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 07/12/2019 05:57:10 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4886

“Makina mühendisliği bilimsel bir teoridir. Ancak gerçek mühendislik, uygulama olmaksızın var olamaz.”
Paul Tillich