Gece Modu

Bu türev bir içeriktir. Yani bu yazının omurgası, SETI isimli kaynaktan alınmıştır; ancak anlatım ve konu akışı gibi detaylar Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından güncellenmiş, değiştirilmiş ve/veya geliştirilmiştir. Yazar, kaynaktan alınan metin omurgası üzerine kendi örneklerini, bilgilerini, detaylarını eklemiş, içeriği zenginleştirmiş ve/veya çeşitlendirmiş olabilir. Bu ek kısımlarla ilgili kaynaklar da, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Dünya dışı zeki yaşam arayışı temelinde kurulmuş SETI (Search for extraterrestrial intelligence) çalışanı John Roma ile NASA tarafından, Mars'ta su izlerinin keşfi (buradan) ve Güney Kutbu'nun altındaki potansiyel gölün keşfi (buradan) ardından Kızıl Gezegen'de yaşamış ve yaşayan mikroorganizmaları tespit etmek için 2020'de gerçekleşecek 2.5 milyar dolar değerindeki görevde iniş yerleri planlanıyor! Halihazırda Mars'ta olan meşhur Curiosity, zaten iklimsel metan değişiminin ve organik moleküllerin tespiti ile önemli başarılara imza atmıştı. Curiosity'nin asıl misyonu, Mars'ın önceden canlılığı barındıracak jeokimyaya sahip olup, olmadığını tespit etmekti ve etti de! Söz konusu yeni görev ise doğrudan canlılık tanısına hizmet etmek amacı ile planlanıyor. Zaten ekibin içerisinde Curiosity'nin tasarımını yapan mühendisler de bulunuyor.

Potansiyel iniş noktaları kırmızı daireler ile işaretlenmiş durumda.
SETI

Asıl ilginç olan kısım, yüksek koşullardaki laboratuvarlarda incelenmek amaclı ile örneklerin birgün belki Dünya'ya geri gönderilebilmesi ihtimali nedeniyle saklanacak! Gelecekteki insanlı/insansız görevler içerisinde örnekler bir şekilde Dünya'ya geri gönderilebilir diye özel koruma ve saklama kapları ile donanımlı olacak. Söz konusu bölgeye inen aracımız özenle seçilmiş kayaçları matkapı ile delerek yaklaşık 100 gram ağırlındaki örnekleri koruma kabına toplayacak. Gelecekte belki ikinci bir aşamada bu örnekler yörüngeye fırlatılacak ve yörüngedeki randevu noktasında Dünya'ya yönlendirilebilecek. Henüz spesifik olarak böyle bir görev planlanmış olmasa da, ihtimal dahilinde olduğu için araç ona göre düzenlenecek. Bu yüzden iniş yerlerinin fazlası özenle planlanması gerekli. Örneğin 2004 ve 2010 yılları arasında Jezero krateri üzerinde araştırmalar yapan Spirit aracı, Mars'ta 3 milyar yıl önce söz konusu bölgenin akarsu deltası olduğunu tespit etmişti. Dolayısıyla örneklem için oldukça verimli bir mekan.

Diğer yandan Avrupa Uzay Ajansı (ESA) ve Rusya, 2020'de ExoMars (Exobiology on Mars) isimli benzer bir görev daha planlıyor. Bu görevin temelinde ise Mars atmosferi içerisindeki metan yapısının araştırılması planlanıyor. Çünkü bildiğimiz kadarıyla Dünya'daki metanın neredeyse %95'i mikroorganizmalar tarafından kullanılıyor. Elbette Curiosity'nin tespit ettiği metan, jeolojik süreçlerde de üretilebiliyor. Fakat ExoMars, bu metanın içerisindeki karbon atomlarını (karbon 12 ve 13) inceleyebilecek donanıma sahip. Dolayısıyla metanın biyolojik veya jeolojik kökenliği olduğu hakkında daha ayrıntılı bilgiler elde edilebilecektir.

• Türev İçerik Kaynağı: SETI
  • Mike Wall. Curiosity Didn't Find Life On Mars — But These 2 Future Rovers Might. (2018, Ekim 19). Alındığı Tarih: 19 Ekim 2018. Alındığı Yer: Space

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 20/11/2019 03:26:32 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7427

“Öğrenen ancak düşünmeyen bir kimse kaybolmuştur. Düşünen ancak öğrenmeyen bir kimse tehlikededir.”
Konfüçyus