Ay'ın Oluşumu: Theia-Dünya Çarpışması

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Günümüzden 4.533 milyar yıl kadar önce Mars-boyutlarındaki “Theia” adındaki bir ön-gezegen, Dünya’ya çarparak genç gezegenimizden devasa parçalar kopararak uzaya saçmıştır. Kütleçekimi nedeniyle bu uzaya fırlayan parçalar birbiriyle birleşmiş ve bugün “Ay” adını verdiğimiz uydumuzu oluşturmuştur. Ay, Güneş Sistemi içerisinde etrafında döndüğü gezegenine oranla en büyük uydudur.

Theia ile Dünya, kafa kafaya çarpışmamışlardır. Eğer böyle olsaydı, Dünya yörüngesinden savrulur ve ya uzaya saçılır, ya Güneş'e çarpardı. Daha muhtemelen bir senaryo ise iki ön-gezegenin de parçalarına ayrılacak olmasıdır. Dediğimiz gibi Theia ile Dünya kafa kafaya çarpışmamıştır. Bunun yerine Theia daha eğik bir açıyla ve Dünya'nın Güneş etrafında hareket ettiği yönde giderken (dolayısıyla kısmen düşük göreli hızla) çarpmıştır. Bu çarpma sonucunda Theia, zaten halen katılaşma sürecinde olan Dünya içerisine kaynamış (bir bütün olmuş), çarpmanın etkisiyle uzaya savrulan devasa miktarda gezegen parçaları ise Mars ile Venüs arasında geçici bir asteroid kuşağı yaratmıştır. Bu kuşak içerisinde Dünya gibi iri bir gezegen bulunduğu için, asteroidler kısa bir süre içerisinde kütleçekiminin etkisiyle birbirine kaynamaya başlamış ve bugün bildiğimiz anlamıyla Ay'ı oluşturmuştur.

Hareketli görsel de bunu göstermektedir:

Teşekkür: Bu harika görsele dikkatimizi çeken sevgili okurumuz İbrahim Özadıkti'ye teşekkür ederiz.

Leoparlar ve İnsanların Evrimsel Akrabalığı