Tüm Reklamları Kapat

Zika Virüsü Taşıyan Sivrisineklerle Biyomücadele!

1 dakika
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 6 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Tüm Reklamları Kapat

Amerika'da MosquitoMate adlı bir firma  Aedes aegypti türü sivrisineklerden 20.000 kadar erkek örneği Florida'da saha denemesi amacı ile doğaya saldı. Neden böyle bir şey yaptılar diye sorabilirsiniz. Çünkü bu sivrisinekler, Wolbachia alı bir bakteri ile efekte edilmiştir. Bu bakteri ile enfekte olmuş erkekler, bir dişi ile çiftleştiğinde, söz konusu bakterinin etkisiyle döllenmiş yumurtalar ölüyor! Böylece sivrisineklerin üremesine engel olabiliyoruz!

Firma yetkilileri, bu tür kısırlaştırıcı yöntemlere baş vurmalarının sebebini, klasik yöntemlerin hem pahalı hem de fazla emek gerektirmesi olarak gösterdi.

Tüm Reklamları Kapat

Wolbachia bakterisi bulaştırılmış sivrisinekler daha önce Kolombiya, Brezilya ve Vietnam gibi bölgelerde sivrisineklerle mücadele amacı ile serbest bırakılmıştı. Zika virüsünün yayılması ile bu tür uygulamalara olan talep de artmaktadır.

Şirketin belirttiğine göre 12 haftalık bir zaman dilimi boyunca, her hafta 40.000 sivrisinek serbest bırakılacak! Yani kısa sürede Florida'da yüz binlerce biyosilah dolanıyor olacak. Ancak bu biyosilahların hedefinde insanlar değil, diğer sivrisinekler var! İnsana zika virüsünü taşıyan sivrisnekler...

Tüm Reklamları Kapat

2017 yılının başlarında bilim insanları Wolbachia bakterisinin sivrisineklerde iki gen ifadesinin konakçı canlının üreme sistemi ile etkileşime geçerek nasıl kısırlığa sebep olduğu konusunda araştırma yayınlamışlardı. Bu pratik çözüm de, o araştırmanın sonuçlarına dayanıyor.

Yine Florida'da sivrisinek nüfusunu azaltmak için genetiği değiştirilmiş sivrisineklerin salınması ile ilgili bir yöntemin test eilmesi ili ilgili planlar ise iptal edildi. Bu yöntemi geliştiren firma olan Oxitec, daha önce Brezilya, Panama ve diğer bazı yerlerde genetiği değiştirilmiş sivrisinekleri salarak sivrisinek nüfusunda azalma kaydetmişti. GDO korkusundan ve baskılardan kaynaklanan tepkiler, çok daha kritik hastalıkların önüne geçilmesine engel olabilmekte...

• K. Grens. Wolbachia-Infected Mosquitoes Released In Florida. (6 Mayıs 2020). Alındığı Tarih: 6 Mayıs 2020. Alındığı Yer: The Scientist | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/02/2024 03:21:10 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5104

Aşırı
Araba Camındaki Siyah Noktalar Ne İşe Yarıyor?
Stres Yayı Yerçekimine Nasıl Karşı Koyuyor?
"İkinci Beyin": Vücudunuzdaki Yabancı Organizmalar, Beyninizi Nasıl Yönetiyor?
Arılar da İnsanlar Gibi
Arılar da İnsanlar Gibi "Jetlag" Hisseder mi?

Ç. M. Bakırcı. Zika Virüsü Taşıyan Sivrisineklerle Biyomücadele!. (6 Mayıs 2017). Alındığı Tarih: 27 Şubat 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/5104
Bakırcı, Ç. M. (2017, May 06). Zika Virüsü Taşıyan Sivrisineklerle Biyomücadele!. Evrim Ağacı. Retrieved February 27, 2024. from https://evrimagaci.org/s/5104
Ç. M. Bakırcı. “Zika Virüsü Taşıyan Sivrisineklerle Biyomücadele!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 06 May. 2017, https://evrimagaci.org/s/5104.
Bakırcı, Çağrı Mert. “Zika Virüsü Taşıyan Sivrisineklerle Biyomücadele!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, May 06, 2017. https://evrimagaci.org/s/5104.