Evrim Ağacı

Zika Virüsü Taşıyan Sivrisineklerle Biyomücadele!

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Amerika'da MosquitoMate adlı bir firma  Aedes aegypti türü sivrisineklerden 20.000 kadar erkek örneği Florida'da saha denemesi amacı ile doğaya saldı. Neden böyle bir şey yaptılar diye sorabilirsiniz. Çünkü bu sivrisinekler, Wolbachia alı bir bakteri ile efekte edilmiştir. Bu bakteri ile enfekte olmuş erkekler, bir dişi ile çiftleştiğinde, söz konusu bakterinin etkisiyle döllenmiş yumurtalar ölüyor! Böylece sivrisineklerin üremesine engel olabiliyoruz!

Firma yetkilileri, bu tür kısırlaştırıcı yöntemlere baş vurmalarının sebebini, klasik yöntemlerin hem pahalı hem de fazla emek gerektirmesi olarak gösterdi.

Wolbachia bakterisi bulaştırılmış sivrisinekler daha önce Kolombiya, Brezilya ve Vietnam gibi bölgelerde sivrisineklerle mücadele amacı ile serbest bırakılmıştı. Zika virüsünün yayılması ile bu tür uygulamalara olan talep de artmaktadır.

Şirketin belirttiğine göre 12 haftalık bir zaman dilimi boyunca, her hafta 40.000 sivrisinek serbest bırakılacak! Yani kısa sürede Florida'da yüz binlerce biyosilah dolanıyor olacak. Ancak bu biyosilahların hedefinde insanlar değil, diğer sivrisinekler var! İnsana zika virüsünü taşıyan sivrisnekler...

2017 yılının başlarında bilim insanları Wolbachia bakterisinin sivrisineklerde iki gen ifadesinin konakçı canlının üreme sistemi ile etkileşime geçerek nasıl kısırlığa sebep olduğu konusunda araştırma yayınlamışlardı. Bu pratik çözüm de, o araştırmanın sonuçlarına dayanıyor.

Yine Florida'da sivrisinek nüfusunu azaltmak için genetiği değiştirilmiş sivrisineklerin salınması ile ilgili bir yöntemin test eilmesi ili ilgili planlar ise iptal edildi. Bu yöntemi geliştiren firma olan Oxitec, daha önce Brezilya, Panama ve diğer bazı yerlerde genetiği değiştirilmiş sivrisinekleri salarak sivrisinek nüfusunda azalma kaydetmişti. GDO korkusundan ve baskılardan kaynaklanan tepkiler, çok daha kritik hastalıkların önüne geçilmesine engel olabilmekte...

• K. Grens. Wolbachia-Infected Mosquitoes Released In Florida. (2020, Mayıs 06). Alındığı Tarih: 06 Mayıs 2020. Alındığı Yer: The Scientist | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 04/07/2020 05:53:54 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5104

“Ergen olduğum zamanlarda uzun süren şöhret istiyordum, değişmez gerçekleri keşfetmek için yanıp tutuşuyordum; insanın ve yaşamın özel anlamını bulmak istiyordum. Bu sebeple bir bilim insanı oldum. Sonradan fark ettim ki bu, kız bulabilmek için rahip olmaya benziyormuş.”
Matt Cartmill