Evrim Ağacı

Yeni Bir Algoritma, İnsanların ve Yakın Kuzenlerinin En Başından Beri ve Sıkça Çiftleştiklerini Gösteriyor!

Bu yazı, Heritage Daily isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Antik genomlar üzerinde yapılan yeni analizler, insan soy ağacındaki farklı şubelerin birçok kez birbirleriyle melezlendiğini ve insanların arkaik ve henüz bilmediğimiz bir atadan daha DNA taşıdığını gösteriyor. Cornell Üniversitesi’nden Melissa Hubisz ile Amy Williams ve Cold Spring Harbor Laboratuvarı’ndan Adam Siepel, bu bulguları PLOS Genetics’te yayınlanan bir çalışmada bildirdiler.[1]

Yaklaşık 50.000 yıl önce, bir grup insan Afrika’dan göç etti ve Avrasya’da Neandertaller ile melezleşti. Ancak eski insan atalarımızın ve onların akrabalarının DNA’larını değiş tokuş ettiği tek sefer, bu değildi. Neandertallerden ve daha az bilinen eski bir grup olan Denisovanlardan gelen bu genomların sıralanması, melezleşme olaylarına ve eski insan popülasyonlarının hareketlerine ilişkin birçok yeni bilgiye ışık tuttu.

Bu yeni makalede araştırmacılar, gen akışı günümüzden binlerce yıl önce gerçekleşmiş ve bilinmeyen bir kökenden gelse de; diğer türlerden gelen bu DNA bölümlerini analiz edebilen ve tanımlayabilen bir algoritma geliştirdiler.

Bu algoritmayı 2 Neandertal, 1 Denisovan ve 2 Afrika insanının genomlarına bakmak için kullandılar. Araştırmacılar, Neandertal genomunun %3’lük kısmının eski insanlardan geldiğine dair kanıt buldular ve bu melezleşmenin 200.000 ila 300.000 yıl önce meydana geldiği tahmininde bulundular. Dahası Denisovan genomunun %1’lik kısmı muhtemelen bilinmeyen ve daha uzak bir akrabadan -ki bu muhtemelen Homo erectus’tur- ve yaklaşık %15’i “süper-arkaik” bölgelerinden bugün yaşayan modern insanlara aktarılmış olabilir.

ARGweaver-D kullanılarak yapılmış bir popülasyon modeli
PLOS Genetics

Bu yeni bulgular, eski insanlar ve onların akrabaları arasında olan daha önceki gen akış vakalarını destekliyor ve ayrıca melezleşmenin de yeni örneklerine işaret ediyor. Bu vakaların sayısı göz önüne alındığında, araştırmacılar bu değişimin muhtemelen iki gurup her ne zaman, zaman ve mekan olarak birbirleriyle bir araya geldiler ise bu genetik takasın da o zaman gerçekleşmiş olabileceğini söylüyorlar.

İki popülasyon ve tek göç bandı modeli altında "örme" (İng: "threading") işlemine bir örnek
PLOS Genetics

Yeni algoritmaları, günümüzden binlerce yıl önce meydana gelmiş olan ve mevcut bir avuç eski genomunun gen akışındaki ufacık kalıntıların tanımlanmasındaki zorlu sorunu çözüyor. Bu algoritma ayrıca kurtlar ve köpekler gibi melezleşmenin meydana geldiği diğer türlerdeki gen akışını incelemek için de faydalı olabilir. Yazar Adam Siepel bu konu hakkında şöyle diyor:

Bu çalışma hakkında heyecan verici olduğunu düşündüğüm şey, hem modern insanlardan hem de arkaik homininlerden gelen bir yığın dizinin tam evrimsel tarihini birlikte yeniden inşa ederek insanlık tarihi hakkında derinlemesine neler öğrenebileceğinizi göstermesidir. Melissa’nın geliştirdiği ARGweaver-D algoritması daha önce gördüğüm diğer hesaplama yöntemlerinden çok daha geriye gidebiliyor. Özellikle eski dönemlerdeki introgresyonu keşfetmek için muhteşem görünüyor.
  1. Çeviri Kaynağı: Heritage Daily | Arşiv Bağlantısı
  • ^ M. J. Hubisz, et al. (2020). Mapping Gene Flow Between Ancient Hominins Through Demography-Aware Inference Of The Ancestral Recombination Graph. PLOS Genetics, sf: e1008895. doi: 10.1371/journal.pgen.1008895. | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 20/09/2020 21:19:02 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/9215

“Aptalca deneyleri çok severim! Öyle ki, kendim de, hep yaparım!”