Tüm Reklamları Kapat

Tüysüz hanım döşeği (Euphorbia prostrata)

Tüysüz hanım döşeği (Euphorbia prostrata) Ali Emir ORHAN
Tüysüz hanım döşeği
3 dakika
1,585
  • Fitokimya
  • Bitki Taksonomisi
Tıbbi İçerik Uyarısı

Bu içerik tıp ve sağlık ile ilişkilidir. Sadece bilgi amaçlı olarak hazırlanmıştır. Bireysel bir tıbbi tavsiye olarak görülmemelidir. Evrim Ağacı'ndaki hiçbir içerik; profesyonel bir hekim tarafından verilen tıbbi tavsiyelerin, konulan bir teşhisin veya önerilen bir tedavinin yerini alacak biçimde kullanılmamalıdır.

Tüysüz hanım döşeği
  • Bilimsel Adı Euphorbia prostrata
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Tüysüz hanım döşeği
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Prostrate sandmat

Bursa'nın Karacabey ilçesine bağlı Yeniköy sahilinde (Türkiye'nin en büyük Longoz Ormanlarından birisine yakın bir alanda) gözlemlenmiştir. Bölge deniz seviyesinde olup sahil kısmı bolca dikenli bitkilere ev sahipliği yapmaktadır.

Tüysüz hanım döşeği (Euphorbia prostrata), Bursa.
Ali Emir Orhan

Tüysüz hanım döşeği, hanım döşeği, yayık sütleğen, secdeli sütleğen gibi yöresel adlar ile anılan; Euphorbiacae ailesi, Sütleğen cinsinden ''Euphorbia prostrata'' adlı bir türdür. Kuru ve güneşli toprakları, kumsalları sever. Yol kenarlarında, sulak yerlerde ve tarlalarda da gözükebilir. Boyu pek fazla uzamadığından secde bitkileri lakabıyla anılır. Nadiren 30 cm üzeri olduğu görülür. Oval-kalp şekilli yaprakları genellikle karşılıklı çiftler halinde çıkar. Yaprakları koparıldığı veya gövdeye çizikler atıldığında beyaz renkli toksik bir öz su çıkartır (sütleğen ismi buradan gelir). Genellikle mor, yeşil ve pembe renkli çiçekleri vardır, kırmızı-pembe renkli çok dallı yıllık bir bitkidir.

Tüysüz hanım döşeği (E. prostrata) iki benzer benli sütleğen (E. maculata) ve ezik sütleğen (E. serpens) adlı tür ile karıştırılabilir. Benli sütleğen (E. maculata) türünden ayırıcı özelliği yapraklarının ortasında siyah, kırmızı renkli çizgiler olmamasıdır. Ezik sütleğen (E. serpens) türünden ayırıcı özelliği ise yapraklarının oval ve küçük olmaması daha büyük ve uzun şekilde olmasıdır. Bitkinin çiçekleri temelde benzer olsa da E. prostrata'nın çiçeklerinde beyaz renge pek rastlanmaz.

Amerika Birleşik Devletlerin de yaygın görülür. Güney Amerika da sıklıkla karşılaşılan bir bitkidir. Genellikle bahçe ve çim otu olarak dikilir. Yani kültivasyon yolu ile Dünya'nın çeşitli yerlerine yayılmıştır. Yol kenarlarında gözükebilir. Dünyanın çoğu yerinde görülmektedir. Avrupa, Kuzey ve Güney Amerika, Asya, Güney Afrika sıklıkla karşılaşılabileceği yerlerdir. Türkiye'de Güney Anadolu ve Marmara kıyılarında daha fazla rastlanır. Yaşam döngüsü yıllıktır. Yaz ve sonbahar aylarında çiçek açar hava soğudukça donarlar. Sulak ve sıcaklığın yüksek olduğu yerlerde daha sık rastlanır. Saplarına atılan çiziklerde beyaz bir öz su ortaya çıkar. Bitkinin bilinen bir hastalığı veya paraziti yoktur.

Tüm Reklamları Kapat

Bitki çok hızlı yayılır bulunduğu yere yakın çevrelerde çok sayıda gözlemlenebilir. Sütleğen cinsi birçok bitki benzer şekilde istilacı bir politika izler. Tohum ile yayılmaktadır.

Bitkinin süt rengindeki toksik öz suyunda fenolik asit ve flavonoidler bulunmaktadır, bu yüzden hemoroid tedavisinde etkili olduğu bulunmuştur. İçerdiği flavonoidler için antiviral, anti-alerjik, antiplatelet, antiinflamatuar ve antioksidan özelliklere sahip olduğu iddia edilir. Shigella dysenteriae bakterisine karşı antibakteriyel olduğu gösterilmiştir. Halk arasında müshil özelliği olduğu iddia edildiğinden kabızlıkta da kullanılmaktadır.

Hindistan'da Panacea Biotec Ltd. tarafından hemoroid, anal fissür (makat çatlağı), bağırsak enfeksiyonları, fistüller, bağırsak ile ilgili hastalıklarda ağrı kesici ve apselerin tedavisi için etken maddesinin işlendiği farmasötik olarak tablet ve krem şeklinde piyasaya sunulmaktadır. Uganda'da sudaki ezilmiş taze yaprakları ağız yaralarını tedavi etmek için gargara olarak kullanılır. Komor Adaları'nda bitki, omurganın deformasyonlarını tedavi etmek için diğer bitkilerle birlikte kullanılır.

Tüysüz hanım döşeği (Euphorbia prostrata), Bursa.
Ali Emir Orhan

Önemli Uyarı: Bitki zehirlidir (poisonous), o yüzden bir uzmana danışmadan asla kullanılmaması gerekir. Öz suyu Afrika'da okların önüne zehir amaçla sürülür. Yöresel tedaviler genellikle Afrika ülkelerinde (özellikle Angola, Burkina Faso, Nijerya, Togo, Kamerun da) uygulanmakta ve toksik özü yüzünden körlüğe ve ciddi cilt tahrişlerine neden olmaktadır.

Cins adı Latince Euphorbus’a (Bir sukulent türünün laksatif etkisine dair yazdıklarına atıftır); tür adı ise Latince sürünücü anlamına gelir. Secde bitkisi lakabı ise yerde enine uzadığından ve çok uzun boylu olmadığındadır. Halk arasında tüysüz hanım döşeği, hanım döşeği, yayık sütleğen, secdeli sütleğen gibi isimlerle bilinir.

• Wikipedia. Euphorbia Prostrata. (4 Ekim 2018). Alındığı Tarih: 24 Temmuz 2020. Alındığı Yer: Wikipedia | Arşiv Bağlantısı
  • Useful Tropical Plants. Euphorbia Prostrata - Useful Tropical Plants. (24 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 24 Temmuz 2020. Alındığı Yer: Tropical | Arşiv Bağlantısı
  • NC State Extension. Euphorbia Prostrata (Ground Spurge) | North Carolina Extension Gardener Plant Toolbox. (24 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 24 Temmuz 2020. Alındığı Yer: Plants | Arşiv Bağlantısı
  • H. Cahid Doğan. Euphorbia Prostrata (Ground Spurge, Yayık Sütleğen). (24 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 24 Temmuz 2020. Alındığı Yer: Kocaelibitkileri | Arşiv Bağlantısı
  • Google Patents. Pharmaceutical Compositions Comprising An Extract Of Euphorbia Prostrata. (24 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 24 Temmuz 2020. Alındığı Yer: Google Patentler | Arşiv Bağlantısı
  • P. J. Gupta. (2011). The Efficacy Of Euphorbia Prostrata In Early Grades Of Symptomatic Hemorrhoids--A Pilot Study. PubMed, sf: 199-203. | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 01/02/2023 09:09:38 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/9033

Tüm Reklamları Kapat

A. E. Orhan, et al. Tüysüz hanım döşeği (Euphorbia prostrata). (26 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 1 Şubat 2023. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/9033
Orhan, A. E., Türkoğlu, P. (2020, July 26). Tüysüz hanım döşeği (Euphorbia prostrata). Evrim Ağacı. Retrieved February 01, 2023. from https://evrimagaci.org/s/9033
A. E. Orhan, et al. “Tüysüz hanım döşeği (Euphorbia prostrata).” Edited by Pedram Türkoğlu. Evrim Ağacı, 26 Jul. 2020, https://evrimagaci.org/s/9033.
Orhan, Ali Emir. Türkoğlu, Pedram. “Tüysüz hanım döşeği (Euphorbia prostrata).” Edited by Pedram Türkoğlu. Evrim Ağacı, July 26, 2020. https://evrimagaci.org/s/9033.