Gece Modu

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Fesleğen, ya da bilimsel adıyla Ocimum basilicum, nanegillerden olan, kokulu bir bitkidir. Fesleğenlerin her türü evde beslediklerimiz kadar kokulu olmasa da, özellikle İtalyan mutfağında kullanılan "tatlı fesleğen", dokunulduğunda elde kalıcı bir koku bırakan bir aromaya sahiptir.

Bu yoğun ve etkili aromanın çeşitten çeşide değişen sebepleri vardır. Örneğin, Afrika mavi fesleğeninin kokusunu veren, kafur adı verilen bir kimyasaldır. Ancak fesleğenlerini kokusunu veren kimyasallar sitronelolden linalole, pinene, osimene, terpineole ve metil eugenole kadar değişebilir.

Günümüzde bulunan aşırı sayıda kültür tipi dolayısıyla evrimsel tarihi ve taksonomisi tam olarak çözülebilmiş değildir. Kolaylıkla polimorfik evrim geçirebilmesi ve sıklıkla diğer türlerle çiftleşebilmesi analizleri zorlaştırmaktadır. Günümüzde tek bir türün bile en az 60 farklı alttürü bulunmaktadır.

Aslen Afrika ve Güneydoğu Asya'ya özgü olan fesleğen, günümüzde birçok ülkede yetiştirilmektedir.

Birçok mutfakta kullanılan fesleğen, aynı zamanda Yunan Ortodoks Kilisesi'nde dini öneme de sahiptir: Kilise, kutsal suyu fesleğen kullanarak serpiştirmektedir. Avrupa'da fesleğen, ölmüşlerin ellerine konur; çünkü bunun "daha kolay bir yolculuk geçirmelerine yardımcı olacağına" inanılır. Hindistan'da da benzer bir gelenek bulunmaktadır.

"Otların Kralı" veya "Kraliyet Otu" olarak da bilinen fesleğen, Yunancadaki basilikón phutón, yani "krallara layık bitki" kelimelerinden gelir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 12/11/2019 15:16:50 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4332

“Bilimin güzel tarafı, ona inansanız da inanmasanız da gerçek olmasıdır.”