Toprak, Sevdiklerimizi Aldığı İçin Mi Böyle Güzel Kokar?

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Hayır, toprağa o kendine has kokusunu veren, "sevdiklerimizin/ölülerin içerisinde yatması" değildir.

İnsanın bu hoş duygularına hitap eden edebî anlatının aksine, petrikor adı verilen ve genellikle yağmurdan sonra deneyimlenen taşsı/topraksı kokunun ardında yatan sebebi incelediğimizde, birçoklarının muhtemelen pek sevmeyeceği sarılmayacağı bir gerçekle karşılaşırız: Bu kokunun sebebi, Actinomycetes sınıfı Streptomyces türü bakteriler ve yakın akrabalarıdır. Ve onların "seks yapmaları"!

Aslında bakteriler için "seks yapmak" pek de doğru bir tabir değil; çünkü bu kokuya neden olan bakteriler eşeyli olarak üremiyorlar. Ancak nihayetinde yağmur sonrası aldığımız toprak kokusuna neden olan ana unsur, bakterilerin spor yoluyla da olsa üreme girişimi!

Bu sınıfta yer alan bakteriler, toprak kuru ve nemsiz olduğunda sporlar bırakarak üremek için uygun zamanı beklerler. Ne zaman ki toprak, yağmur veya başka yollarla ıslanır ve nemlenir. Yağmur damlaları toprağa düştükçe, çarpmanın şiddeti ve yağmur damlalarının nemi nedeniyle toprakta halihazırda çökelti şeklinde birikmiş sporlar ve diğer aşırı ufak toz parçaları aerosol etkisi ile havaya karışır. MIT'de yapılan bir çalışma, bunun nasıl olduğunu kameraya kaydetmeyi başarmıştır:

Bu aerosolün içinde bulunan kimyasallardan birçoğu, özellikle de geosmin ve 2-methylisoborneol (MIB) gibi moleküller, burnumuzda yer alan koku tomurcuklarımızı uyarır. Burnumuz, özellikle de geosmine karşı aşırı duyarlıdır: Havadaki 1 trilyon koku parçacığından sadece 5 tanesi geosmin olsa bile bu kokuyu algılayabiliri!

İşte yağmurun bakteri sporlarıyla bezenmiş toprak üzerine düşmesiyle başlayan bu süreç sonucunda, "toprak kokusu" veya "yağmur kokusu" olarak algıladığımız, üzerine şiirler ve kitaplar yazılan, aşk hikayelerinin vazgeçilmezi olan, toz pembe rüyalara dalmamıza neden olan kokuyu duyarız. Halbuki kokladığımız, üremekte olan bakterilerin ta kendisidir!

Bu koku bize güzel gelir, çünkü bu bakteriler, biz evrimsel tarih sahnesine çıkmadan çok önceleri de oradaydı ve benzer kimyasallara sahiplerdi. Hele ki atalarımız, ormanlarda yaşarken sıklıkla bu kokuyla iç içelerdi. Dolayısıyla, 6 milyon yıl önce başlayan evrimimiz sırasında, bu kokuya evrimsel bir yakınlık duymamız son derece normaldir. Öte yandan günümüzde, çoğunluğun aksine bu kokudan tiksinen veya hoşlanmayan insanlar da vardır. Bu, tür içerisindeki varyasyonlara (çeşitliliğe) örnektir.

Yani yağmur kokusunun pek de "romantik" bir sebebi yok diyebiliriz. Hatta toprak kokusunun ardındaki sebep, kimilerine "erotik" bile gelebilir, kim bilir?

• How Stuff Works. What Causes The Smell After Rain?. (2019, Mayıs 04). Alındığı Tarih: 04 Mayıs 2019. Alındığı Yer: How Stuff Works
  • Gizmodo. What Causes The Smell After It Rains?. (2014, Mayıs 27). Alındığı Tarih: 04 Mayıs 2019. Alındığı Yer: Gizmodo
  • S. Hall. Why Rain Gives Off That Fresh, Earthy Smell. (2015, Ocak 22). Alındığı Tarih: 04 Mayıs 2019. Alındığı Yer: Live Science
  • N. Wonders. How The Smell Of Rain Happens. (2015, Ocak 15). Alındığı Tarih: 04 Mayıs 2019. Alındığı Yer: BBC
  • E. H. Polak, et al. (1992). Odor Sensitivity To Geosmin Enantiomers. Chemical Senses, sf: 23-26.