Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Yapay seçilimle canlılara müdahale edilmezse (vahşi hardal kendi haline bırakılırsa) uzun bir zamandan sonra değişim gözlenir mi?

Karnabahar, brokoli gibi bitkilere evrim yaşanır mı?

Güzel bir soru. Vahşi hardal, yapay olarak seçildiği için karnabahar, brokoli, lahana gibi bitkiler evrimleştirilmiştir. Bunlar, elbette ki doğal olarak da evrimleşebilirler; ancak doğanın bu yönde bir seçilim yapacağından emin olamayız, çünkü çevre şartları tamamen kaotik bir biçimde değişmektedir. Bunun bitki ile etkileşimi çok önemlidir. Bu yüzden doğal süreçlerin evrimsel sonuçları öngörülebilir değildir.

Sorunuzun bir diğer boyutuysa daha ilginç bir yanıtı hak etmektedir: Günümüzdeki karnabahar, lahana gibi yapay seçilim ürünlerini kendi hallerine bırakırsak ne olur? Olacak şudur: nesiller içerisinde giderek atalarına (vahşi hardala) dönüş yaşarlar. Çünkü bu türler çok hızlı bir şekilde evrimleştirilmiştir (birkaç on ya da yüz yılda), dolayısıyla genetik olarak halen ortama en adaptif yapı olan atalarından çok fazla şey taşımaktadırlar. Eğer yeni halleri özellikle çevre tarafından desteklenmiyorsa, yeniden ve hızlı bir biçimde atalarının özellikleri ortaya çıkacaktır. Buna ataya dönüş demekteyiz.

Puan Ver

“İnsanlık, doğru teknolojileri tamamen yanlış amaçlar uğruna edinmektedir.”
Buckminster Fuller