Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Uzay dokusu genişliyorsa,bu genişleme bir merkezden başlaması ve bir yöne doğru olması gerekmiyor mu? Peki bu genişlemenin yönü hangi taraf ve merkezi nerededir?

Evren sadece uçlarından genişlemiyor, evren her noktada genişliyor. Galaksiler arasındaki boşluk devamlı büyüyor. Yani evrenin genişlemesinin ana sebebi galaksilerin hareketi değil galaksiler arasındaki uzayın büyümesi. Eğer tüm galaksilerin hızı sıfır olsaydı, hepsi durduğu yerde dursaydı bile aralarındaki mesafe hızla artmaya devam edecekti. İşte bu sebepten dolayı bigbang'in gerçekleştiği nokta, yön vs. diye bir şeyden bahsetmek mümkün değil çünkü uzay her noktasından, her yöne doğru genişliyor.

Puan Ver

Evren ile ilgili yaptığımız gözlemler, bize evrenin genişlemekte olduğunu göstermiştir. Evrendeki iki nokta arası mesafenin zamanla giderek artması, ölçek çarpanı adı verilen bir parametre ile nitelendirilmiştir. Zamana bağlı olarak değişen bu çarpanın günümüzdeki değerinin bir olduğu kabul edilmiştir. Geçmişe dönük yapılan hesaplar ise, ölçek çarpanı değerinin 13.8 milyar yıl önce sıfır olduğunu, yani 13.8 milyar yıl önce evrendeki uzak noktaların birbirine yakın olduğunu göstermiştir. Bu durum bize evrenimizin Büyük Patlama sonucunda oluştuğunu işaret eder.

Büyük Patlama teorisine göre evren, sıcak ve yoğun bir başlangıç durumundan genişlemeye başlamıştır ve evrenin genişlemesi devam etmektedir. Bu durumda evrenin genişlemeye başladığı nokta, evrenin başladığı noktadır ve muhtemelen evrenimizin merkezidir. Evrenin genişlediği yön ise, başladığı noktadan dışa doğrudur.

Umarım yardımcı olabilmişimdir. Ayrıntılı bilgiyi kaynak bölümünde bulabilirsiniz.

Bilim dolu günler dilerim, sağlıcakla kalın.

Puan Ver

1. Vikipedi Büyük Patlama ile ilgili.
  2. Bilim Genç Evrenin genişlemesi ile ilgili.

“Bilim; açıklandıktan hemen sonra ne kadar da bariz olduğu anlaşılan birçok şeyle doludur.”
Frank Herbert