Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Neden güneş sistemindeki tüm gezegenler güneşin etrafında aynı düzlem üzerinde bir yörüngeye sahip?

Güneş sisteminin de dahil olduğu yıldız sistemlerinin pek çoğunda yıldızın yörüngesindeki gezegenler tek aşağı yukarı tek bir düzlem üzerindeler ve birbirleriyle aynı yönde yörüngelerini tamamlarlar. Böyle bir düzenin oluşmasının sebebi nedir?.

Yıldız sistemlerinin bir gaz ve toz bulutundan oluştuğunu biliyoruz. Bilim insanlarının tahminlerine göre bir süpernova patlamasının sebep olduğu kütleçekimsel dalgalanma bu toz bulutunun içe çökmesine sebep olur ve yıldız sistemleri oluşur. Peki neden yıldız sistemleri düzlemsel bir şekilde oluşur?

Bunun sebebi kısaca açısal momentumun korunumu ilkesidir. Gaz ve toz bulutundaki her parçacığın bir hızı ve dönüşü vardır. Her parçacığın dönüşü olmasının yanı sıra toz bulutunun da toplam bir dönüş hızı vardır. Süpernova patlamasının sebep olduğu kütleçekim dalgaları toz bulutunun içe çökmesine sebep olur demiştik. Açısal momentumun korunumu ilkesinden dolayı cismin kütlesinin yayılma alanı küçüldükçe hızı artar. Şu deney ile görebilirsiniz. Bu hız giderek artmaya devam eder ve en sonunda bu çok yüksek hızın yarattığı kuvvet nedeniyle toz bulutu bir disk haline gelir. Bir pizza hamurunu havaya çevirerek fırlatan bir aşçıyı düşünün. Pizza hamuru da disk haline gelme eğilimi gösterecektir. Pluton'un yörüngesinin diğer gezegenlere göre daha eğik olmasının sebebinin ise gezegenler oluştuktan sonra Jüpiter'in kütleçekiminin Pluton'a olan etkisi olduğu düşünülüyor.

1. Youtube
  2. Youtube

“Sınırlı sayıda kalp atışımız olduğunu düşünüyorum ve benimkileri boşa harcamaya hiç niyetim yok!”
Neil Armstrong