Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Kanser hücreleri ölümsüz müdür?

Kansere yakalanıp ölen birinin vücudundaki kanser hücreleri yaşamaya devsm eder mi veya bu hücreler ölümsüz olsa bile ölmelerinin bir yolu var mı?

Kanser hücrelerinin normal hücrelerden en önemli farklarından biri de sınırsız çoğalma kapasitesine sahip olmasıdır. Bu durumu telomeraz adı verilen enzimler sayesinde telomerlerini uzatarak gerçekleştirirler. Peki telomeraz enzimi kanser hücresi için neden bu kadar önemli?

Vücudumuzdaki çoğu hücrenin (kök hücreler dışında) belirli bir çoğalma kapasitesi vardır. Hücre çoğalırken yavru döllere genetik bilgisini eşit biçimde aktarır. Bunu yaparken genlerini iki katına çıkarmak zorundadır. Bunu gerçekleştirirken her bölünme esnasında kromozomların uç kısmında kayıplar meydana gelir. Gen kaybını önlemek için hücreler kromozomlarının uç kısımlarına telomer adı verilen koruyucu diziler yerleştirirler. Böylece gen kaybı bir süreliğine de olsa önlenmiş olur. (Kaynak 1)

Günümüzde araştırma laboratuvarlarında halen kullanılmakta olan HeLa hücreleri, 1951 yılında rahim ağzı kanserine yakalanmış olan Henrietta Lacks isimli hastadan habersiz olarak alınmıştır. HeLa hücrelerinin “ölümsüz” olma özelliği sayesinde hücreler, nesiller boyunca hayatta tutulabilirler. Bu da eskiden sadece birkaç gün dayanabilen hücre kültürlerinin çok daha uzun süreler devam ettirilebilmelerini sağlamıştır. HeLa hücrelerini baz alan araştırmalar aşı üretimi, AIDS ve kansere karşı savaş gibi sayısız birçok alanı kapsamaktadır. Şu ana kadar bu hücreler ile ilgili neredeyse 11.000 patent alınmıştır. (Kaynak 2)

Telomeraz enzimi kanser hücrelerinin ölümsüzlüğünün temel anahtarıdır. Telomerazı hedef alan ilaçlar bu sebeple umut vaat etmektedir. (Kaynak 1)

Ama şöyle bir haber de buldum. (Kaynak 3)

Puan Ver

“Bir tutam onur, her türlü kariyere yeğdir.”
Ralph W. Emerson