Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Jüpiter güneş'i yalpalatıyor. Dünya da güneş'in etrafında dönüyor. O zaman dünya'nın yörüngesinin uzaydaki izdüşümü hep farklı mı oluyor?

Güneş'i referans alıp etrafına bir dünya yörüngesi çizdiğimizde, güneş'in kendi etrafında yalpalamadan dönmesi halinde hep aynı yörünge görüntüsü olur. Ama bary merkezine göre güneş yalpalıyorsa, o zaman dünya'nın uzaydaki yörüngesinin iz düşümü de hep değişiyor demektir.

Spesifik olarak bunun üzerine bir makale okumuş değilim ama mantıken cevap vermek yeterli olabilir: Buna gerek yok.

Dünya ile Güneşin uzaklığı kabaca 150 milyon km'dir ama bu uzaklık her zaman aynı değildir zaten. Küçük oranlarda değişir. Sistemlerdeki gezegenlerin ya da uyduların yörüngeleri de böyledir. Ama bu değişimler de yine fizik kanunları doğrultusunda belirli bir düzendedir. Çünkü neticede Dünya, oluşurken ya da Güneş çevresinde yörüngeye otururken de Güneş, sistemdeki diğer gezegenler ya da yapılar nedeni ile yalpalıyordu. Dünya da Ay nedeni ile yalpalıyor. Bu etkiler nedeni ile yıldız ya da gezegenlerin yalpalaması da belirli bir düzenle olur ve hatta bu yalpalama, hem bir yıldız, hem bir gezegen hem de bir uydu için bilgi verir niteliktedir. Ötegezegen araştırmalarında kullanılır bu mesela. Bir yıldızın çevresinde dönen gezegenler, hiç görülmese bile, yıldızında yarattığı yalpalama ile fark edilebilir. Yani aslında söylediğiniz tam olarak doğru olmayabilir çünkü mevcut yörünge, zaten yalpalayan bir Güneş ile oturmuş bir yörünge. Sürekli değişiyor olması pek mantıklı değil. Yörüngenin değişmesi için sistemde yeni bir üyenin ortaya çıkması gerekir. Böyle bir durum söz konusu olmadığı için yörünge belirlidir.

Sorulara Dön