Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Evrenin sonsuz olup olmadığı kesin mi?

Eklediğim url'deki evrim ağacı yazısında sonuç kısmında "güncel hesaplamalar evrenin düz olduğuna işaret ediyor. Bu, boyutlarının sadece sınırsız değil aynı anda sonsuz olabileceği demektir" diyor ancak yine aynı yazı "gözlenemeyen evrenin boyutları şu veya şu olabilir" diyerek kendisiyle çelişmiyor mu? Sonsuz şeyin nasıl boyu olabilir ki

Ortada bir çelişki yok. Gözden kaçırdığınız nokta şu:

Şu an evren, hangi boyutta olursa olsun, genişlemeye devam ediyor. Yani atıyorum evren 100 km çapında bir balon ise balonun sınırları genişlemeye, yani balon şişmeye devam ediyor. Ve bu şişme hızı, bizim sınıra ulaşabileceğimiz maksimum hızdan çok ama çok daha yüksek. Yani siz, evrenin sınırını ulaşmak için bir uzay gemisine binseniz ve ışık hızında bile ilerleseniz onun genişleme hızı, sizin onun sınırına yaklaşma hızınızdan kat kat fazla. Bu nedenle asla onun sınırına ulaşamayız. Bu bir...

İkincisi, genişlemenin süresi ve sınırı da yok. Yani, olanaksız ve öyle bir sınır zaten yok ama diyelim ki bindiğiniz uzay gemisi ile evrenin sınırına ulaştınız. O sınır genişlemeye devam ediyor. Bu genişleme sürecini de sonu yok. Hiç bir zaman evrenin sınırları ve büyüklüğü olduğu gibi kalmayacak. Büyümeye, genişlemeye devam edecek. O yüzden de "sınırsız"

Üçüncüsü, evren bir balon şeklinde olmayabilir. Daire şeklinde balon var. Ama bir de uzun, çubuk şeklinde balon var. Yani evrenin içinde ilerlerken bir tünelin içinde gidiyor gibi de olabiliriz. Ve o tünel doğrusal da olmayabilir, kıvrık, dairesel de olabilir. Simit gibi. Ya da belki bir tepsi gibi ince ama geniş daire de olabilir. YA da bu tepsinin birbirinden uzak iki yayı düz, diğer iki yay bölgesi aşağıya doğru kıvrık da olabilir. Bunun anlamı şu: Siz, "ben evrenin sınırına ulaşacağım" diye kendinizi, bir balonun merkezinde sanıp sınıra doğru hareket ediyor zannederken aslında bir simitin, tepsinin, ya da kıvrık tepsi (eyer denilen yapı bu. Bir atın sırtına takılan, üzerine oturulan eşyayı kast ediyorlar)nin içinde de ilerliyor olabilirsiniz. İstediğiniz kadar ilerleyin, balonun iç çeperinde ilerliyor da olabilirsiniz. Linkini verdiğiniz yazıdaki sonsuz-sınırsız ayrımı burada. Dünyanın yüzeyi böyle bir yapı. Dünya bir küre. İstediğiniz kadar gidin bitmez. Başa dönersiniz. Sonsuz değil ama sınırsız. Evren de böyle olabilir. Ancak tabi siz, ışık hızında bile gitseniz, evrenin sınırına ulaşmak (evren sabit olsa) yine milyarlarca yıl süreceğinden bu çaba zaten olanaksız bir amaç içeriyor.

Sorulara Dön